Uitvoering raadbesluiten over rekenkameronderzoeken

Grip krijgen op veilig thuis

Titel

Grip krijgen op veilig thuis.

Besluit gemeenteraad ,
4 juli 2018 agendapunt 10

Nummer

Tekst

Planning/Stand van zaken

1.1

Het college te verzoeken uiterlijk 1 oktober 2018 een voorstel voor aanpassing van de Gemeenschappelijke Regeling GGD Gelderland Zuid voor zienswijzen voor te leggen, waarin de aanbevelingen van de Rekenkamer verwerkt zijn:

Het voorstel tot wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) is de gemeenten in december 2019 door het DB GGD aangeboden. Dit na instemming met de wijzigingen door het AB GGD op 12 december 2019 (agendapunt 10).

De gemeenteraad heeft tijdens de raadsvergadering van 4 maart 2020 het raadsvoorstel “Aanpassing van Gemeenschappelijke Regeling GGD Gelderland Zuid per 1-1-2020 (03/2020)” (hamerstuk, agendapunt 15) vastgesteld. Met dit besluit heeft de gemeenteraad toestemming verleend aan de GGD om de GR aan te passen conform het aan de raad voorgelegde voorstel.

1.2

Aanpassing van de procedure voor de totstandkoming van het vierjarige beleidsplan, zodanig dat de raden daarbij actief betrokken zijn;

In de aangepaste GR is de procedure voor de totstandkoming van het beleidsplan feitelijk niet aangepast. In het raadsvoorstel tot aanpassing van de GR GGD (agendapunt 15) staat dat is gekozen geen vaste procedure vast te leggen voor het tijdig betrekken van raden, maar per keer te bekijken hoe de raad het beste vroegtijdig betrokken kan worden. Zo zijn bij het vaststellen van de huidige meerjarenstrategie in 2020 twee raadsbijeenkomsten georganiseerd zoals afgesproken.

1.3

Aanpassing van de procedure voor de totstandkoming van de begroting door toevoeging van een Kadernota waarop de raden hun zienswijzen kunnen geven;

Is overgenomen. In de GR is vastgelegd (artikel 30a) dat het DB jaarlijks voor 15 oktober van jaar x - 1 een kaderbrief met algemene financiële en beleidsmatige kaders aan de raad stuurt voor de begroting van jaar x + 1.

1.4

Toevoegen van een artikel betreffende de publicatie van een besluitenlijst van de DB-vergaderingen;

De gewijzigde GR voorziet hier niet in. In de besluitvorming hierover in het Algemeen Bestuur (AB) van de GGD (4 oktober 2018, agendapunt 5) is afgesproken dat de besluitenlijst van de DB vergaderingen nietgepubliceerd wordt. Het Nijmeegse DB lid stuurt de besluitenlijst van het DB sinds het vierde kwartaal 2019 aan de griffie; deze plaatst ze bij de ingekomen stukken op de raadsvergadering. In de gewijzigde GR is wel vastgelegd dat de besluitenlijst van het DB wordt toegezonden aan de leden van het AB.

1.5

Toevoegen van een artikel betreffende de toezending van het concept AB verslag aan de gemeenteraden kort nadat de vergadering heeft plaatsgevonden;

Dit is niet opgenomen in de gewijzigde GR. Wel is in het Reglement van Orde van het AB opgenomen dat de ontwerpnotulen van de voorgaande vergadering binnen 3 weken aan de leden van het AB wordt toegezonden (art. 9.1 RvO AB). Het is vervolgens aan de individuele leden van het AB om, indien gewenst, het verslag door te zenden naar de raden. Het Nijmeegse AB-lid stuurt de concept verslagen van de AB vergaderingen sinds het vierde kwartaal 2018 aan de griffie; deze plaatst ze bij de ingekomen stukken op de raadsvergadering.

1.6

Schrappen van artikel 8 ‘Ondergeschikt belang’, zodat de raden altijd in de gelegenheid moeten worden gesteld hun zienswijze naar voren te brengen bij wijzigingen in een gemeenschappelijke regeling.

Dit is verwerkt in de aangepaste GR.

1.7

Het college te verzoeken, gelijktijdig met het aanbieden van het voorstel voor aanpassing van de Gemeenschappelijke Regeling GGD Gelderland Zuid, verslag aan de raad uit te brengen over de gevoerde gesprekken met de regio gemeenten, daarmee bereikte resultaten en nog uit te voeren activiteiten voor alle gemeenschappelijke regelingen waarin de gemeente Nijmegen participeert, betreffende:

Het college heeft toegezegd dat aanbevelingen niet alleen gelden voor GR GGD GZ, maar dienen te worden meegenomen in een regiobrede discussie voor alle verbonden partijen.

Ten aanzien van de GGD geldt dat de gemeenteraad heeft besloten tot het verlenen van toestemming tot aanpassing van de GR GGD (raadsvoorstel 03/2020, agendapunt 15). De verdere beschrijving van de stand van zaken behandelt dit puntsgewijs.

Ten aanzien van de overige verbonden partijen hebben portefeuillehouders deze punten zelf onder de aandacht gebracht als vertegenwoordiger namens Nijmegen in die verbonden partij. Over de uitkomsten hiervan heeft geen terugkoppeling naar de gemeenteraad plaatsgevonden conform raadsbesluit.

1.8

De (planning van de) aanpassing van de gemeenschappelijke regelingen op de punten genoemd in beslispunt 1;

Wat betreft de GGD: de GR is aangepast (zie 1.1 t/m 1.6)

1.9

De gehanteerde overwegingen bij de recente benoemingen van leden van het DB;

Wat betreft de GGD: In de brief dd. 21 januari 2020 heeft het college aangegeven wat de overwegingen waren bij de benoeming van de DB leden van de GGD.

1.10

De aanpassing van de financiële verordeningen betreffende de programma-indeling van de begroting en jaarstukken;

Wat betreft de GGD: Op 27 juni 2019 heeft het AB van de GGD een aangepaste financiële verordening vastgesteld (agendapunt 5.5). Er is niet voor gekozen de bepaling betreffende de programma-indeling van de begroting en jaarstukken op te nemen. Dit lag overigens ook niet als voorstel voor. In zijn brief dd. 21 januari 2020 licht het college toe dat het AB in zijn vergadering van december 2019 heeft ingestemd met een gewijzigde begrotingsindeling voor de begroting 2021 en daarmee de raden meer inzicht te geven. De begroting blijft wel uit één programma bestaan.

1.11

De te volgen procedure op het moment dat gemeenten in de toekomst in samenwerking een (nieuwe) taak moeten oppakken;

Conform de Kadernota Verbonden Partijen 2019 moet bij nieuwe voorstellen tot oprichting van een GR worden aangetoond dat er volgens de kaders een afweging is  gemaakt. Ten aanzien van toevoeging van nieuwe taken aan een bestaande GR is niets afgesproken.

1.12

Het opstellen van een informatieprotocol;

In de Kadernota verbonden partijen 2019 is opgenomen dat in het specifieke kader per verbonden partij afspraken worden gemaakt over het opstellen van een Informatieprotocol.
Per verbonden partij is het specifieke kader beschreven in de PC Portal.  Het specifieke kader beschrijft ook de “informatievoorziening”. Hieruit blijkt dat in ieder geval de MGR een apart  informatieprotocol kent. Voor de overige verbonden partijen is niet te herleiden of er nog sprake is van een apart informatieprotocol of dat er afspraken zijn gemaakt over het opstellen van een informatieprotocol.

1.13

Het op één centrale plek bij elkaar brengen van alle informatie betreffende de gemeenschappelijke regelingen;

Het college heeft toegezegd dat er wordt gewerkt aan een onderdeel verbonden partijen op de gemeentelijke website waar de relevante stukken te vinden zijn.

Volgens het raadsvoorstel Actualisatie Kadernota Verbonden Partijen (22/2019)  is de PC Portal de centrale plek waar de specifieke kaders per verbonden partij staan. Het college stelt tevens voor om “(…)per verbonden partij de volgende documenten beschikbaar te stellen (dit voor zover deze openbaar zijn): statuten / de tekst van de gemeenschappelijke regeling, meest actuele begroting, meest actuele jaarrekening, het specifieke kader per verbonden partij, als webpagina”
Aangegeven is dat hierbij zoveel mogelijk gebruik gemaakt wordt van metagegevens en hyperlinks naar de website van de betreffende partij. Dit is tevens beschreven in de Kadernota Verbonden Partijen 2019.

De PC Portal beschrijft de specifieke kaders en verwijst voor de overige informatie door naar de website van de betreffende verbonden partij. De informatie op de websites van de verbonden partijen blijkt nog niet altijd up to date.

Wat betreft de GGD: Op de website van de GGD zijn inmiddels de AB-verslagen, jaarstukken en jaarverslagen als mede het Reglement van Orde van het AB terug te vinden.

1.14

Het actueel, volledig en goed geordend hebben en houden van de onderliggende dossiers;

We hebben toegezegd hier aandacht voor hebben. Ten aanzien van verbonden partijen zijn ambtelijk afspraken gemaakt over de archivering van stukken.

1.15

De wijze waarop ervaringen met controle en toezicht uit andere sectoren hierbij zijn of nog worden meegenomen.

Wat betreft de GGD: In zijn brief dd. 21 januari 2020 heeft het college de raad geïnformeerd over de ondernomen acties uit de code voor good governance van de vereniging GGD GHOR Nederland.

1.16

Het college te verzoeken om uiterlijk 1 oktober 2018 de evaluatie van de Kadernota verbonden partijen aan de raad voor te leggen en:

De Kadernota Verbonden Partijen is geactualiseerd (raadsbesluit 8 mei 2019) zonder voorafgaande evaluatie.

In het jaarverslag 2018 heeft de Rekenkamer erop gewezen dat in het raadsvoorstel en de geactualiseerde Kadernota Verbonden Partijen niet op alle punten uit het Rekenkamerrapport wordt ingegaan. De auditcommissie heeft de raad voorafgaand aan de besluitvorming advies gegeven over de Kadernota verbonden partijen. Zij vraagt daarin aandacht voor informatievoorziening en de sturing. Bij de behandeling van het voorstel en advies heeft de portefeuillehouder op één punt een toezegging gedaan, namelijk het toevoegen van het geven van een zienswijze door de raad bij kaderbrieven. Met die toevoeging heeft de raad de Kadernota verbonden partijen op 8 mei 2019 als hamerstuk vastgesteld.

1.17

a. Daarin aandacht te besteden aan alle onderdelen die in de bijlage van de Nijmeegse oplegnotitie worden genoemd en in het bijzonder aan:
b. De herzieningstermijn voor specifieke kaders.
c. Zaken waarover nadere afspraken gemaakt moeten worden in het specifieke kader.
d. De informatie die per verbonden partij op de website gedeeld wordt.

1.18

e. Naar aanleiding daarvan een voorstel aan de raad te doen voor de door te voeren aanpassingen in de Kadernota verbonden partijen.

1.19

Het delegatiebesluit voor het geven van zienswijzen per 4 juli 2018 in te trekken.

Deze is ingetrokken.

1.20

Het college te verzoeken om:

Het college heeft op 26 februari 2019 het raadsvoorstel voor de geactualiseerde Kadernota vastgesteld. De raad heeft het raadsvoorstel op 8 mei 2019 als hamerstuk vastgesteld (zie ook beschrijving stand van zaken bij beslispunt 3).

1.21

a. Uiterlijk 1 december 2018 de geactualiseerde Kadernota Verbonden Partijen voor de periode 2019 – 2022 aan de raad ter besluitvorming aan te bieden;

1.22

b. Uiterlijk 1 februari 2019 de aangepaste specifieke kaders voor de verbonden partijen waarin de gemeente Nijmegen participeert ter informatie aan de raad aan te bieden.

De tekst per verbonden partij op de PC Portal dient – zoals beschreven in het raadsvoorstel Actualisatie Kadernota Verbonden Partijen (22/2019) - tevens als specifiek kader en zijn daarmee beschikbaar. In de geactualiseerde Kadernota verbonden partijen is aangegeven dat de specifieke kaders voortaan vierjaarlijks aan het begin van een bestuursperiode opnieuw worden opgesteld door het college. En dat jaarlijks bij het opstellen van de begroting ambtelijk zal worden getoetst op juistheid en eventueel kleine aanpassingen doorgevoerd zullen worden.

1.23

Toezegging Gespreksronde 20 juni 2019:
Het college zal de andere regiogemeenten oproepen om de aanbevelingen uit het regionale Rekenkamerrapport over te nemen.

Volgens de toezeggingenlijst is deze toezegging afgedaan. Er is echter enkel een ‘vinkje’ in de lijst gezet. Daardoor is voor de raad en geïnteresseerden van buiten niet duidelijk en niet terug te vinden hoe die oproep is gedaan en wat het resultaat daarvan geweest is.  

Deze pagina is gebouwd op 04/20/2021 08:09:01 met de export van 04/19/2021 13:42:57