Bereikbaarheid
Bedragen x € 1.000 | Krediet | Realisatie tm | Realisatie | Budget | ||
Bereikbaarheid | ||||||
Specifieke investeringen | ||||||
Fietstunnels Waalsprong | 8.243 | Bestaand | 5.186 | 0 | 3.057 | |
Aanleg Dorpensingel | 6.400 | Bestaand | 259 | 252 | 5.889 | |
Parkeren Hezelpoort | 2.597 | Bestaand | 2.517 | 0 | 80 | |
Stationsplein | 3.000 | Bestaand | 826 | 0 | 2.174 | |
Waalbrug fiets- en busbaan | 5.970 | Bestaand | 4.125 | -1.978 | 3.823 | |
Fietsvriendelijke maatregelen | 4.351 | Bestaand | 3.452 | 1.277 | -378 | |
Park & Ride | 1.200 | Bestaand | 874 | 19 | 307 | |
Bereikbaarheid campus o.a. Heyendaal | 2.000 | Bestaand | 154 | 123 | 1.723 | |
Station Heyendaal | 2.000 | Bestaand | 23 | 0 | 1.977 | |
Weurtseweg | 1.900 | Bestaand | 0 | 0 | 1.900 | |
Onderhoudstoestand woonstraten | 8.831 | Bestaand | 3.173 | 3.257 | 2.401 | |
Reconstructie Graafseweg | 1.500 | Bestaand | 0 | 223 | 1.277 | |
Fietsnetwerk | 500 | Bestaand | 0 | 178 | 322 | |
Fietsenstalling Kelfkensbos | 600 | Bestaand | 0 | 119 | 481 | |
Bushaltes Traianusplein en singels | 350 | Bestaand | 0 | 43 | 307 | |
Invest.project.Regionaal Programma | 1.800 | Bestaand | 0 | 0 | 1.800 | |
Verkeersveilig kruispunten Energiewg | 270 | Bestaand | 0 | 206 | 64 | |
Campus Heijendaal en Rotondes | 500 | Bestaand | 0 | 0 | 500 | |
Omvormen 30km wegen binnenstad | 700 | SB2021 | 0 | 0 | 700 | |
Herinrichten Voorstadslaan | 150 | SB2021 | 0 | 0 | 150 | |
Aanpak laatste wegvak Graafseweg | 800 | SB2021 | 0 | 0 | 800 | |
Snelfietsroutes | 4.500 | SB2021 | 0 | 0 | 4.500 | |
Fietsparkeren in Kelfkensbos | 1.500 | SB2021 | 0 | 0 | 1.500 | |
Fietsparkeren in Kelfensbos; dekking | -1.500 | SB2021 | 0 | 0 | -1.500 | |
Parkeerdek Kelfkensbos | 2.450 | SB2021 | 0 | 0 | 2.450 | |
Baggeren havens | 1.100 | SB2021 | 0 | 0 | 1.100 | |
Bulkinvesteringen (jaarschijf 2020) | ||||||
Investeringen Openbare ruimte | 5.062 | 0 | 5.403 | -341 | ||
Totaal | 66.774 | 0 | 20.589 | 9.121 | 37.064 |
Fietstunnels Waalsprong
Doel
Dit krediet wordt ingezet voor de infrastructurele verbeteringen voor de fiets (onder andere de verbetering van fiets op- en afgangen bij de verschillende Waalbruggen) ofwel het opheffen van belemmeringen voor de fiets. Ook maatregelen voor fietsopgang bij de Hezelpoort vallen onder dit krediet. Veel fietsers komen van of gaan naar de binnenstad; zij moeten nu fors omrijden. Doel is de kwaliteit van deze fietsroute te verbeteren door een fietsopgang ten noorden van de Hezelpoort te realiseren.
Voortgang
Uit onderzoek is gebleken dat een fietsopgang op deze locatie ruimtelijke en technisch haalbaar is. Ook is een globale kostenraming gemaakt. Een vervolgstap is om de inpasbaarheid af te stemmen op diverse ontwikkelingen in de omgeving. Deze afstemming zal in 2021 plaatsvinden.
Aanleg Dorpensingel
Doel
Doel is de verkeersstructuur tussen Lent en Bemmel te verbeteren. Daarbij wordt een nieuwe weg aangelegd tussen de Prins Mauritssingel en Bemmel en worden verkeersremmende maatregelen voor de bestaande verbinding getroffen.
Voortgang
Het project Dorpensingel omvat een mandje aan deelprojecten: Vossenpelsestraat-de Vossenhol en Ressensestraat in Lingewaard en het tracédeel Dorpensingel tussen Ovatonde en Zandsestraat. Begin 2019 is een samenwerkingsovereenkomst gesloten met Lingewaard.
Voor de aanleg van de Dorpensingel-Oost en de aanpassing van het Vossenhol wordt gewerkt aan het ontwerp voor de weg. Dit in overleg met de directe omgeving. De omgeving wordt via werkateliers meegenomen in het ontwerpproces. De voorbereiding van het weggedeelte Vossenhol is enigszins vertraagd als gevolg van het initiatiefvoorstel Vossenhol dat is gestart door een bewonersgroep. Inmiddels heeft de raad van Lingewaard dit afgehandeld.
De voorbereiding van de benodigde bestemmingsplannen is ter hand genomen en de gesprekken voor grondverwerving zijn gestart. Het zuidelijk deel van de Vossenpelsestraat is in 2019 en 2020 opnieuw ingericht tot een 30 km-zone. Hierbij is meteen de vervanging van de riolering meegenomen. Voor het noordelijke gedeelte van de Vossenpelsestraat moet het ontwerp nog worden gemaakt. Voor het veiliger maken van de fietsoversteek Ressensetraat/RijnWaalpad, tot slot, heeft de gemeente Lingewaard een studie uitgevoerd naar de mogelijke oplossingsrichtingen. Besluitvorming hierover vindt in het eerste kwartaal 2021 plaats. Vroegste start uitvoering is geraamd voor medio 2022.
Parkeren Hezelpoort
Doel
Realisatie parkeervoorziening, inclusief fietsenstalling, bij realisatie woontoren en parkeervoorziening.
Voortgang
In het vierde kwartaal 2020 heeft uw raad het aantal bezoekersplaatsen vastgesteld als basis voor het opstellen van de Tender. Naar verwachting zal de aanbesteding medio zomer 2021 worden gepubliceerd. In de opgave Hezelpoort is tevens een openbare fietsenstalling (circa 200 fietsplaatsen) opgenomen. In de planexploitatie is hiervoor € 40.000 gereserveerd. Aangezien in de openbare ruimte geen goede locatie te vinden is, wordt de fietsenstalling in de ontwikkeling van de parkeergarage als criterium meegenomen. Voor de financiële kaders wordt medio zomer 2021 een terugkoppeling verwacht.
Stationsplein
Doel
Voor de verbetering van de stationsomgeving aan de oostzijde is 3 miljoen euro beschikbaar. Met dat budget is een aantal maatregelen uitgevoerd, zoals de oversteek bij het ROC, de looproute Van Schaeck Mathonsingel, de looproute tussen station en fietstransferium Doornroosje en de herinrichting van de Van Oldenbarneveltstraat.
Voortgang
De aanpak van het Stationsplein is onderdeel van het grotere project aanpak Stationsgebied. Hierover wordt elders de voortgang weergegeven.
Waalbrug fiets- en busbaan
Doel
Over de realisatie en dekking van de renovatie zijn in september 2016 afspraken gemaakt met RWS, vastgelegd in een Bestuursovereenkomst tussen RWS en gemeente Nijmegen. De gemeente Nijmegen draagt 5 miljoen euro bij om haar programma mogelijk te maken: de busbaan wordt omgezet in een tweerichtingen fietspad, er komt nieuwe aanstraal- en openbare verlichting. De nieuwe brugleuningen worden in staal en glas uitgevoerd. De leuningen, de herstelde borstweringen, bastions en de openbare verlichting roepen de herinnering op aan de oorspronkelijke vormgeving uit 1936. Aanvullende afspraken tussen RWS en gemeente Nijmegen zijn vastgelegd in een aanvullende bestuursovereenkomst. Op 25 oktober 2017 heeft ons college een besluit genomen over de bekostiging van benodigde aanpassingen aan de Waalbrug én van de noodzakelijke verkeersmaatregelen voorafgaand aan en tijdens de renovatieperiode. RWS heeft de renovatie succesvol aanbesteed en het contract is gegund aan KWS.
Voortgang
Op 14 juli 2020 is uw raad geïnformeerd over de stand van zaken rondom de werkzaamheden aan de Waalbrug. Kort samengevat heeft RWS besloten om het werk in twee fasen op te knippen, vanwege de vondst van Chroom-6 in de verf en de hoge kosten om die te verwijderen. Bij de afronding van fase 1 (voorjaar 2021) wordt er op functionele wijze een tweerichtingsfietspad gefaciliteerd op de huidige westelijke busbaan stadinwaarts. De aanpassing van de leuningen, verlichting en beeldbepalende elementen wordt bij fase 2 meegenomen; met RWS is afgesproken dat fase 2 uiterlijk in 2030 wordt gerealiseerd.
Voorjaar 2021 zal de bestuursovereenkomst worden aangepast. Daarin worden ook hernieuwde afspraken gemaakt over de afkoopsom van 5 miljoen euro die Nijmegen betaalt aan RWS.
In 2020 zijn de fietspaden tussen Waalbrug en Traianusplein verbeterd.
Fietsvriendelijke maatregelen
Doel
Doel is de kwaliteit van het fietsroutenetwerk in de stad te verbeteren.
Voortgang
In 2020 is geïnvesteerd in de fietsroute-projecten St.Annastraat en Schependom – Korte Bredestraat.
Het krediet bleek ontoereikend en is overschreden. We lossen dit op door het restant van het restantkrediet Fietsnetwerk in te zetten. Het dan nog resterende tekort dekken we uit het nieuwe krediet 2021 Snelfietsroutes.
Park & Ride
Doel
Voor het Transferium Nijmegen Noord is een krediet beschikbaar van 1,2 miljoen euro voor de inrichtingskosten (inclusief parkeerapparatuur) van 400 parkeerplaatsen op het maaiveld. De kosten voor inrichting, apparatuur en de ontsluitingsweg zijn geraamd op € 850.000. Op 20 januari 2020 heeft de provincie ingestemd met uitbreiding van 100 parkeerplaatsen op het P+R terrein. Bij de uitvoering hiervan wordt tevens de beheerdersloge aan de Dorpensingel verplaatst naar het parkeerterrein. De verwachting is dat uitvoering eind 2020 wordt opgeleverd.
Voortgang
De oplevering en ingebruikname van de 100 extra parkeerplaatsen verwachten we in februari 2021. De start van de bouw van een nieuwe beheerdersloge vindt plaats medio maart 2021. De oplevering en ingebruikname staan gepland voor begin juli.
Bereikbaarheid Campus o.a. Heyendaal
Doel
Binnen de aanpak van de bereikbaarheid van geheel Nijmegen-Oost is de Heyendaalseweg / Kwekerijweg / Houtlaan het belangrijkste speerpunt. Dit vanwege de forse autostromen die gevolgen hebben voor de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid van de Campus. Doel is voor dit traject de verkeersveiligheid en de totale bereikbaarheid te verbeteren.
Voortgang
Door de gezamenlijke campuspartners in de projectgroep Duurzaam Bereikbaar Heyendaal is een visie ontwikkeld voor de Autoluwe Groene Campus. De plannen voor de kruising Heyendaalseweg/Kwekerijweg/Houtlaan worden hierin meegenomen en zullen in het komende jaar verder worden ingevuld.
Verder is gewerkt aan de voorbereidingen voor fietsroute Heyendaalseweg (tussen Groesbeekseweg en Groenewoudseweg).
Station Heyendaal
Doel
Voor de opwaardering van station Nijmegen Heyendaal is samen met de provincie Gelderland een voorkeursscenario vastgesteld, waarvan de uitwerking eind 2017 is gestart. Op basis hiervan is een variantenstudie gestart waaruit een voorkeursvariant is gekozen. De opwaardering is noodzakelijk vanwege de toenemende reizigersaantallen van en naar Heyendaal.
Voortgang
Inmiddels heeft de gemeente in overleg met de provincie de opdrachtgeversrol voor dit project op zich genomen. In overleg met alle partners wordt de verdere uitwerking van de voorkeursvariant binnenkort opgepakt. Hiervoor wordt er zowel een intern als een extern projectteam ingericht.
Weurtseweg
Doel
De herinrichting van de Weurtseweg is nodig vanwege de versnelling in het woningbouwtempo en het waarborgen van de bereikbaarheid van Nijmegen-West. De Weurtseweg wordt gerenoveerd en tevens grotendeels afgewaardeerd tot een 30-kilometerweg/fietsstraat na het groot onderhoud van de Waalbrug en de aanleg van de Laan van Oost-Indië. Vooralsnog is dat op zijn vroegst in 2022.
Voortgang
De planvoorbereiding voor de realisatie van een fietsstraat zal in 2021 starten. Verder is er nog geen voortgang te melden.
Onderhoudstoestand woonstraten
Doel
Van een aantal woonstraten is het asfalt versleten. Om de onderhoudstoestand op het gewenste niveau
(het zo genaamde 'Marikenniveau') te brengen, is een krediet van 8,8 miljoen euro beschikbaar gesteld.
Voortgang
In 2020 is een groot aantal projecten die in 2019 zijn voorbereid, tot uitvoering gebracht. Daarnaast is in 2020 een opdracht herinrichting woonstraten uitgevoerd voor 1,9 miljoen euro.
Reconstructie Graafseweg
Doel
Er staat groot onderhoud gepland voor de Graafseweg en dat is een goed moment om extra kwaliteit en veiligheid toe te voegen aan deze uitvalsweg van de stad. Daarbij onderzoeken wij de mogelijkheden om in aansluiting op het mobiliteitsbeleid tot een andere indeling van de verkeersruimte te komen op deze weg.
In de zomer van 2017 is het eerste deel van de Graafseweg (Keizer Karelplein – Rozenstraat) gereconstrueerd. In oktober 2018 is uw Raad geïnformeerd over de bevindingen na de reconstructie van het eerste wegvak en over de verkeerskundige mogelijkheden om het tweede wegvak (Rozenstraat – Wolfskuilseweg) en derde wegvak (Wolfskuilseweg – S100) aan te passen. Voorstel op hoofdlijnen is om het tweede wegvak te versmallen naar 2x1 rijstroken en om op het derde wegvak met behoud van 2x2 rijstroken verkeersmaatregelen te treffen; beide ten gunste van de leefbaarheid en de bereikbaarheid.
Voortgang
In het voorjaar van 2020 heeft uw raad diverse malen gesproken over de beoogde versmalling van de Graafseweg (tussen Rozenstraat en Wolfskuilseweg). In juni is een raadsmotie aangenomen waarin is opgeroepen om dit wegvak daadwerkelijk te versmallen naar 2x1 rijstroken, met daarnaast een busbaan stadinwaarts. Dit besluit wordt momenteel verder uitgewerkt. Ook voor het wegvak tussen Wolfskuilseweg en S100 worden verkeersmaatregelen uitgewerkt. Eind 2020 zijn de eerste ontwerpen afgestemd met de bewoners. Begin 2021 vindt de verdere projectvoorbereiding plaats. We verwachten het project uit te voeren tussen maart en november 2021.
Fietsnetwerk
Doel
Afgelopen jaren zijn veel snelfietsroutes gerealiseerd. Door de regio Arnhem Nijmegen is recent een ontwerp voor het fietsnetwerk voor de hele regio vastgesteld. Een uitwerking in een uitvoeringsagenda is in 2019 gereed.
Voortgang
In 2020 is geïnvesteerd in de fietsroute Ubbergseweg. Komend jaar worden de voorbereidingen gestart voor het resterende deel van de Ubbergseweg tot de gemeentegrens. Het restantbudget wordt ingezet ter dekking van het tekort op het krediet Fietsvriendelijke maatregelen.
Fietsenstalling Kelfkensbos
Doel
Vanuit de visie op fietsparkeren is het belangrijk dat de fietsenstallingen aansluiten op het bestaande fietsnetwerk. Voor parkeergarage Kelfkensbos, nabij het stadscentrum, speelt het plan om de 1e laag van de parkeergarage om te zetten naar fietsparkeerplaatsen. Hier komt ruimte vrij voor 1.000 tot 1.500 fietsparkeerplaatsen.
Voortgang
De fietsenstalling zal naar verwachting medio juli 2021 worden opgeleverd.
Bushaltes Traianusplein en singels
Doel
Met Breng en de Provincie is afgestemd dat zodra de werkzaamheden aan de Waalbrug voorbij zijn zeven dagen per week bussen over de Singels gaan rijden. Hiervoor zijn alternatieve haltes nodig op of nabij het Traianusplein en moet de halte Nassausingel worden verbeterd. Het is wenselijk dat er twee bussen achter elkaar kunnen stoppen op de haltes, er goede wachtvoorzieningen zijn en de looproutes naar de binnenstad goed zijn.
Voortgang
De haltes Nassausingel is aangepast in 2020. Er komt geen nieuwe halte bij het Trainusplein. De bestaande halte Canisiussingel wordt verbeterd. De halte Canisiussingel staduitwaarts is aangepast in 2020. Hoe de halte Canisiussingel stadinwaarts het beste kan worden verbeterd, wordt nader onderzocht. Ook is de halte Valkhof verbeterd in 2020. Dynamische reisinformatie systemen worden door de provincie vervangen. Dit vindt in 2021/ 2022 plaats.
Investeringen Project Regionaal Programma
Doel
We nemen deel aan regionale projecten voor de duurzame aanpak van de mobiliteitsproblematiek, zoals plekken in de stad waar mensen diverse soorten elektrische deelvoertuigen kunnen gebruiken. In dit krediet zit ook 1,5 miljoen euro voor fiets; het wordt dus ook ingezet voor de nieuwe fietsprogrammering
Voortgang
In juni 2020 is uw raad geïnformeerd over de programmering fiets 2021-2025, met daarin de beoogde projecten voor de komende jaren. Er zijn in 2020 nog geen kosten gemaakt.
Verkeersveilig kruispunten Energieweg
Doel
Voor de oplossing van verkeersonveilige situaties worden de kruispunten Energieweg en rotondes op de Heijendaalseweg aangepakt.
Voortgang
De maatregelen op de Energieweg zijn afgelopen zomerperiode uitgevoerd. De financiële afwikkeling moet nog plaatsvinden.
Campus Heijendaal en Rotondes
Doel
Voor de oplossing van verkeersonveilige situaties worden de kruispunten en rotondes op de Heijendaalseweg aangepakt.
Voortgang
Door de campuspartners in Duurzaam Bereikbaar Heyendaal is samengewerkt aan een visie op een Autoluwe Groene Campus. De aanpak van de verkeersveiligheid op de campus wordt in dit kader verder aangepakt.
Om de ambities en principes van de Groene Autoluwe Campus in dit voorstel verder uit te werken, stelt de projectgroep Duurzaam Bereikbaar Heyendaal voor een gezamenlijk Uitvoeringsplan op te stellen. Dit betekent de concrete uitwerking van een integrale aanpak m.b.t:
- De beoogde fysieke maatregelen Groene Autoluwe campus inclusief inschatting van haalbaarheid en de uitvoeringskosten
- Het gecoördineerd uitwerken van de drie sporen (meer thuiswerken, meer duurzame mobiliteit en harmonisatie van het parkeerbeleid) van het mobiliteitsbeleid van de partners
- Het uitwerken van de participatie aanpak met de wijze waarop belanghebbenden en omwonenden worden geïnformeerd en betrokken in de planuitwerking
- De wijze waarop de interne besluitvorming van de campuspartners en besluitvorming College en Raad gemeente Nijmegen vorm wordt gegeven en in proces wordt gezet.
Omvormen 30km wegen binnenstad
Doel
We willen de wegen Kelfkensbos, Voerweg, Waalkade-West, Veemarkt en het eerste deel van de Bisschop Hamerstraat omvormen naar 30 km per uur.
Voortgang
Dit betreft een nieuwe investering die is opgenomen in het investeringsplan van de Stadsbegroting 2021. Deze investering wordt in 2021-2025 gerealiseerd.
Herinrichten Voorstadslaan
Doel
De Voorstadslaan is een 30-kilometerweg en wordt zeer intensief gebruikt, veelal door geen-wijkverkeer (75%). We willen op een sobere manier de straat herinrichten om daarmee de verkeersintensiteit te verlagen.
Voortgang
Dit betreft een nieuwe investering die is opgenomen in het investeringsplan van de Stadsbegroting 2021. Deze investering wordt in 2021 gerealiseerd.
Aanpak laatste wegvak Graafseweg
Doel
Dit betreft de aanpak van het laatste wegvak van de Graafseweg.
Voortgang
Dit betreft een nieuwe investering die is opgenomen in het investeringsplan van de Stadsbegroting 2021. Deze investering wordt in 2021 gerealiseerd.
Snelfietsroutes
Doel
Uit de fietstellingen blijkt dat het aantal fietsers sterk toeneemt. Daarnaast verwachten we dat het aantal fietsers zowel door het ingezette mobiliteitsbeleid als door de groei van de stad de komende jaren blijft toenemen. Ook de diversiteit aan type fietsen neemt toe. Met deze investering willen we de fietskwaliteit verbeteren of tenminste op peil houden.
Voortgang
Dit betreft een nieuwe investering die is opgenomen in het investeringsplan van de Stadsbegroting 2021. Deze investering wordt in 2021-2025 gerealiseerd. Zie ook het krediet fietsvriendelilijke maatregelen en fietsnetwerk.
Fietsparkeren in Kelfkensbos
Doel
Ombouwen van de parkeergarage Kelfkensbos voor fietsparkeren.
Voortgang
Dit betreft een nieuwe investering die is opgenomen in het investeringsplan van de Stadsbegroting 2021. Deze investering wordt in 2021-2022 gerealiseerd. We stellen voor het krediet ‘Fietsparkeren Kelfkensbos’ toe te voegen aan het krediet ‘Fietsenstalling Kelfkensbos’.
Parkeerdek Kelfkensbos
Doel
Het dak van parkeergarage Kelfkensbos lekt al geruime tijd. De dakbedekking moet worden vervangen. Dat is een kostbare aangelegenheid, omdat de gehele natuursteenbestrating van het plein moet worden verwijderd en na het vervangen van de dakbedekking weer moet worden teruggeplaatst
Voortgang
Dit betreft een nieuwe investering die is opgenomen in het investeringsplan van de Stadsbegroting 2021. Deze investering wordt in 2021-2022 gerealiseerd.
Baggeren havens
Doel
Om de haven bereikbaar en interessant te houden voor bedrijven die de regio veel werkgelegenheid bieden, is het nodig de haven te baggeren.
Voortgang
Dit betreft een nieuwe investering die is opgenomen in het investeringsplan van de Stadsbegroting 2021. Om het baggeren uit te voeren is meer geld nodig. In 2021 onderzoeken we de mogelijkheden voor het verkrijgen van de benodigde aanvullende financiering vanuit provincie en/of het Rijk. De investering wordt dan in 2022 gerealiseerd.
Investeringen Openbare Ruimte
Doel
In de Stadsbegroting is een jaarlijks krediet van 5 miljoen euro beschikbaar voor onderhoud aan wegen en civiele kunstwerken in de openbare ruimte.
Voortgang
Het krediet wordt aangewend voor onderhoud in de openbare ruimte. De overschrijding wordt conform onze spelregels verrekend met de investeringsruimte in 2021.
In 2020 hebben we (groot) onderhoud gepleegd aan verschillende asfaltwegen in de stad. Op veel locaties is een nieuwe deklaag aangebracht. Het grootste onderhoudsproject was het vervangen van het geluidreducerende asfalt van de Prins Mauritssingel, stadinwaarts, tussen de gemeentegrens en het Keizer Augustusplein. Daarnaast is er groot onderhoud gepleegd aan de Couwenbergstraat, Muntweg, Staddijk, Griftdijk (deels), St. Annastraat (deels), Sophiaweg en van Rosenburgweg (i.c.m. werk provincie).
Ook is in diverse straten het onderhoud integraal aangepakt. Hierbij is het versleten asfalt vervangen door gebakken klinkers. Het gaat om de Plutostraat, Perzikstraat, Kastanjelaan, Topaasstraat (deels), van Peltlaan (deels), Tijgerstraat (deels) en de Emmalaan.