Wat heeft het gekost

Programma's naar taakvelden

Onderstaand wordt een toelichting gegeven op de afwijking tussen de realisatie en de dynamische begroting.

bedragen x € 1 mln

Bereikbaarheid

Begroting 2020 primitief

Begroting 2020 na wijziging

Rekening 2020

Verschil

Lasten

0.63 Parkeerbelasting

0,0

0,0

0,0

0,0

V

2.1 Verkeer en vervoer

34,9

36,7

35,2

1,6

V

2.2 Parkeren

11,3

11,0

11,4

-0,4

N

2.4 Economische Havens en waterwegen

1,1

1,0

1,0

0,1

V

2.5 Openbaar vervoer

1,0

1,1

0,9

0,2

V

48,2

49,9

48,4

1,5

V

Baten

0.63 Parkeerbelasting

17,6

17,6

13,8

3,8

N

2.1 Verkeer en vervoer

2,9

6,0

5,3

0,7

N

2.2 Parkeren

0,2

0,3

0,4

0,0

V

2.4 Economische Havens en waterwegen

0,7

0,7

0,7

0,1

N

2.5 Openbaar vervoer

0,5

0,7

0,7

0,0

V

22,0

25,4

20,8

4,6

N

Verschil = Begroting na wijziging -/- Rekening (V=voordeel; N=nadeel)

Aan het programma Bereikbaarheid geven we per saldo € 27,6 miljoen uit. Het grootste deel hiervan gaat naar uitgaven voor verkeer en vervoer en parkeren.

Lastenzijde
Ten opzichte van de dynamische begroting is er € 1,5 miljoen 3%) minder uitgegeven.
Oorzaken van deze afwijking zijn:  bij verkeer en vervoer is minder uitgegeven aan het uitvoeringsprogramma Openbare Ruimte en aan mobiliteitsprojecten.  Daarnaast zijn de lasten € 1,3 miljoen lager dan begroot vanwege vertraging in de uitvoering van de subsidieprojecten Slim en Schoon Onderweg. We voeren de subsidie (lasten/baten) opnieuw op in de begroting van 2021.
Daarnaast zien we € 0,4 miljoen hogere kosten bij parkeren wegens kosten inrichting en toezicht corona teststraten.  Kosten van toezicht teststraten ad € 0,2 miljoen zijn van de GGD terug ontvangen en aan de batenkant als opbrengst opgenomen.
Een aantal projecten voor openbaar vervoer hebben geen doorgang gevonden. Dit leidt tot een voordelig resultaat van € 2 ton.

Corona-effecten
In het programma zit een nadeel van  € 0,4 miljoen dat wordt veroorzaakt door gemaakte kosten voor inrichting en toezicht corona teststraten.
We hebben € 0,2 miljoen hiervan in rekening gebracht bij de GGD (zie batenzijde).

Effecten niet als gevolg van corona
Van dit voordeel wordt  € 1,8 miljoen veroorzaakt door niet-corona-effecten. Hoofdzakelijk doordat een aantal projecten geen doorgang heeft kunnen vinden. De subsidieprojecten zullen in 2021 worden opgeraamd (lasten en baten).

Hiervan is niets bij de voortgangsmonitor gemeld omdat tot laat in het jaar onduidelijk was of de projecten doorgang zouden vinden.

Batenzijde
Ten opzichte van de dynamische begroting is er € 4,6 miljoen (18%) minder baten gerealiseerd. Oorzaken van deze afwijking zijn hoofdzakelijk de lagere opbrengst Parkeergelden tot een bedrag van 4 miljoen.
€ 0,2 miljoen is door de GGD vergoed voor gemaakte kosten van toezicht in de teststraten.
Daarnaast zijn de baten lager dan begroot vanwege vertraging in de uitvoering van de subsidieprojecten Slim en Schoon Onderweg. (zie ook verklaring lasten). We voeren de subsidie (lasten/baten) opnieuw op in de begroting van 2021.

Corona-effecten
Van dit nadeel wordt € 3,8 miljoen veroorzaakt door corona-effecten: € 4 miljoen aan lagere parkeerinkomsten en een bijdrage van de GGD van € 0,2 miljoen. Hiervan is reeds € 3 miljoen gemeld in de voortgangsmonitor als lagere parkeeropbrengsten.

Effecten niet als gevolg van corona
Van dit nadeel wordt  € 0,8 miljoen veroorzaakt door niet-corona-effecten.

Het verschil tussen de primitieve begroting en de dynamische begroting is hierboven toegelicht bij het onderdeel Begrotingswijzigingen.

Lasten

x 1 miljoen
Begroot € 50
Gerealiseerd € 48
Afwijking € 1
Deze pagina is gebouwd op 04/20/2021 08:09:01 met de export van 04/19/2021 13:42:57