2020 was ook voor mobiliteit een bijzonder jaar. Het landelijke Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft onderzoek gedaan naar de effecten van corona. Een aantal conclusies:
Ongeveer 44% van de werkende mensen is als gevolg van de coronacrisis gestart met, of juist meer gaan thuiswerken. Voor vergaderen op afstand geldt dit voor zo’n 30%;
Mensen gaan minder naar buiten. Het aandeel mensen dat op een gemiddelde dag niet naar buiten gaat is toegenomen van ongeveer 20% naar ongeveer 50%. Het aantal verplaatsingen en de totale afgelegde afstand is ten opzichte van vóór de corona crisis afgenomen met respectievelijk ca. 55% en 68%. Het aantal OV-gebruikers kelderde. Een groot deel van de Nederlanders stelt dat ze na de coronacrisis waarschijnlijk weer gaan reizen zoals ze deden. Volgens het onderzoek van KiM geldt dit voor ongeveer 80% van de mensen.
De crisis heeft ook impact gehad op de mobiliteit in onze stad. In Nijmegen hebben we dit afgelopen jaar ook allemaal gezien: bussen met een handjevol reizigers, lege parkeergarages in het centrum (die weer volstroomden na de eerste lockdown omdat mensen terughoudender gebruik maken van het OV) en een verlaten campus. Desondanks is er een toename van het fietsgebruik waargenomen. De pieken tijdens de spitsen zijn minder geworden, maar de verdeling over de gehele dag laten een toename zien.
In de begroting 2020 noemen we een groot aantal bereikbaarheidsprojecten. Voor het overgrote deel zijn deze gerealiseerd of zijn er grote stappen gezet. Tegelijkertijd was 2020 ook een jaar waarin we door corona ook veel andere zaken hebben opgepakt, waardoor sommige reguliere werkzaamheden, zoals het Uitvoeringsprogramma van het Ambitiedocument ‘Nijmegen Goed op Weg’, zijn blijven liggen. Drie sprekende voorbeelden van wat vanwege Corona juist wèl is opgepakt zijn:
- Omdat we de terrassen in het centrum opnieuw moesten inrichten, is de (fiets)parkeersituatie ook gewijzigd. We hebben intensief met ondernemers gesproken en naar passende oplossingen gezocht;
- We hebben met de GGD en met scholen meegedacht over bereikbaarheidsvraagstukken, zoals bijvoorbeeld bij het XL-testpaviljoen op het transferium;
- Bij de inrichting van onze openbare ruimte waren er continu nieuwe vraagstukken. Met ondernemers, bewoners en andere overheden zijn we hierover in gesprek gebleven.
Ambitiedocument 'Nijmegen Goed op Weg '
Ons Ambitiedocument ‘Nijmegen Goed op Weg’ is vastgesteld en in 2020 is daarnaast de Omgevingsvisie vastgesteld. Beide documenten zijn één-op-één op elkaar afgestemd en hoewel het Ambitiedocument eerder is vastgesteld, kunnen we dit beschouwen als een uitvoeringskader onder de Omgevingsvisie. In het Ambitiedocument staan uitdagingen voor de stad, die verdere uitwerking vragen. Deze uitdagingen sluiten aan op onze stadsbegroting 2020. Zoals bijvoorbeeld:
- Goed werkende knooppunten. In 2020 is veel energie gestoken in de stationsomgeving Nijmegen CS en de ontwikkelingen rondom station Heyendaal. Voor beide locaties staan grote verbeteringen op het programma. Die zijn belangrijk omdat we vooral nabij station Nijmegen CS de woningbouw intensiveren. Daarmee sluiten we aan op de ambities van de stad, recent vastgelegd in de Omgevingsvisie.
- Duurzame mobiliteit. Met de regio werken we actief samen in en aan Slim en Schoon Onderweg (één van de zes regionale sporen) en hebben we daarnaast ons lokale uitvoeringsprogramma luchtkwaliteit vastgesteld.
- Diverse programma’s met een sterk uitvoeringstechnisch karakter die nodig zijn voor de ontwikkeling van onze stad. De Parkeernota is vastgesteld, we hebben slagen gemaakt op verkeersveiligheid en onze programma’s voor deelmobiliteit en elektrische laadinfra zijn in vergevorderd stadium. In 2020 zijn we begonnen aan een dynamische koers voor verkeersmanagement die we in 2021 willen laten vaststellen.
In het ambitiedocument 'Nijmegen Goed op Weg' is een aantal nader uit te werken projecten of thema’s benoemd. We noemen de uitwerking van de parkeernota, de visie op dynamisch verkeersmanagement, het regionaal uitvoeringsprogramma Slim & Schoon Onderweg, voorbereiding van besluitvorming over een milieuzone en zero-emissie, het meerjarenprogramma HOV en fiets en voorbereiden van de planvorming voor station Nijmegen Centraal en Nijmegen Heyendaal.
De provincie heeft met de regio de ambitie om Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) te realiseren op een aantal corridors; voor Nijmegen zijn dit er acht. In 2020 willen we weten welke corridors HOV-corridors worden en hoe dit er uit komt te zien. In december 2023 gaat de nieuwe openbaarvervoerconcessie van de Provincie Gelderland in. Wij willen bereiken dat hierbij ook rekening wordt gehouden met ons uitgangspunt dat we elke wijk rechtstreeks willen verbinden met de binnenstad en dat het busvervoer duurzaam is.
We willen achterhalen of flexibel openbaar vervoer binnen bepaalde wijken of voor bepaalde doelgroepen een aanvulling kan zijn op het bestaande vervoersaanbod. Tevens willen we een toekomst vaste verdeling van de bussen door de binnenstad.
Vanaf 2020 willen we een bezuiniging bereiken van € 50.000 op het nachtvervoer van de Vierdaagse.
In 2020 stellen we een nieuwe parkeernota op, die voor de komende jaren het beleid rondom parkeren beschrijft. In deze nota gaan we in op aspecten als blauwe zones, reguleringsgebieden en transferia. De Nota Parkeernormen wordt niet herschreven, maar zal beleidsmatig haar beslag krijgen in de nieuwe Parkeernota en juridisch in de Beleidsregels Parkeren. Het beleid over fietsparkeren wordt ook verwerkt in de nieuwe Parkeernota.
Nieuw in het beleid is de aandacht voor de voetganger. Deze vervoerswijze is in eerder beleid onderbelicht gebleven. Op de korte afstanden willen we lopen stimuleren. Dit doen we door het in kaart brengen van looproutes en deze routes de komende jaren te optimaliseren. Dit draagt ook bij aan het vergroten van zelfredzaamheid in de samenleving.
Hieronder gaan we wat uitgebreider in op een aantal concrete projecten:
Projecten
Aanpak stations CS en Heyendaal
In ons Ambitiedocument mobiliteit benoemen we het belang van onze knooppunten. Onze knooppunten zijn essentieel voor de bereikbaarheid van onze stad en regio. Daarnaast zijn het de ideale gebieden waarin we onze woningbouw kunnen intensiveren.
Nijmegen Centraal Station
Het meest in het oog springende knooppunt is Station Nijmegen Centraal. Zowel aan de westzijde als aan de centrumzijde hebben we een grote ambitie. Niet alleen vanuit bereikbaarheidsperspectief liggen daar ambities, maar ook vanuit andere disciplines (wonen, beeldkwaliteit, economie, etc.). In 2020 zijn er grote stappen gezet met Nijmegen CS. Er is gewerkt aan een technisch ontwerp voor beide stationszijden, en er is commitment bij onze partners (provincie, ministerie, ProRail, NS) om het programma komende jaren te realiseren.
Station Heyendaal
Ook over station Heyendaal zijn wij in gesprek met de provincie Gelderland en ProRail. Er is een variantenstudie gemaakt en in 2020 is afgesproken dat de gemeente Nijmegen opdrachtgever wordt voor ProRail om deze variantenstudie om te gaan zetten in een definitief ontwerp. ProRail heeft een projectplan gemaakt en heeft eerste concrete stappen gezet voor het vervolg (aanbesteding ingenieursbureau). In 2021 werken we verder aan dit project, ook in relatie tot de overige ontwikkelingen op de campus.
Lent, Goffert en Dukenburg
Naast CS en Heyendaal kent Nijmegen nog drie andere stations. Ook in die stationsomgevingen spelen vraagstukken. Rondom de station Goffert werken we aan project Winkelsteeg en we borgen deze samenhang. Als we de vlek naast station Lent gaan ontwikkelen moeten we goed nadenken over bijvoorbeeld de fietsparkeervoorzieningen. De herontwikkeling van winkelcentrum Dukenburg houdt nauw verband met het naastgelegen (bus)station.
Waalsprong: Aanleg Dorpensingel
Doel is de verkeersstructuur tussen Lent en Bemmel te verbeteren. Daarbij wordt een nieuwe weg aangelegd tussen de Prins Mauritssingel en Bemmel en worden verkeersremmende maatregelen voor de bestaande verbinding getroffen. De voortgang van dit project is terug te vinden in de Stadsrekening 2020 Stedelijke ontwikkeling & Wonen.
Waalsprong: SpitsKnip Griftdijk
De doelstelling van de spitsknip is er op gericht om enerzijds de gebiedsontsluitingsfunctie van de Griftdijk Noord te kunnen blijven garanderen (bereikbaarheid), maar anderzijds de overlast in de vorm van geluid en congestie (spits) te beheersen (leefbaarheid).
In 2018 is de spitsknip in werking gegaan en bleek al snel dat er veel waarschuwingen en bekeuringen verstuurd moesten worden. Vooral de waarschuwingen die per brief gaan kosten veel geld en moeite. Ook in 2019 was dit nog een groot aandachtspunt, zo gingen er in dat jaar nog ruim 24.000 waarschuwingen de deur uit en werden er zo’n 3.800 bekeuringen verstuurd. 2020 laat een forse daling van deze aantallen zien, zo zijn de waarschuwingen meer dan gehalveerd tot bijna 10.000 en ook de bekeuringen zijn sterk afgenomen naar 1.500. Hierbij opgemerkt dat het aantal passages (intensiteiten) in 2020, ondanks de Corona-maatregelen, nagenoeg gelijk zijn gebleven aan het jaar daarvoor. De forse dalingen zijn dus niet te wijten aan minder passages.
Werkzaamheden Waalbrug: Spitsmijden beperkt de overlast
De werkzaamheden aan de Waalbrug zijn in het voorjaar van 2019 gestart. De uitvoering wordt in twee fasen verdeeld: fase 1 (betondek) is afgerond in najaar 2020, voor de planning en uitvoering van fase 2 (conservering en Nijmeegse aanvullingen waaronder tweerichtingsfietspaden aan beide zijden) worden nadere afspraken gemaakt met Rijkswaterstaat.
We hebben in overleg met Rijkswaterstaat, provincie en de regio zwaar ingezet op het verleiden van de weggebruikers om in de spitsen de Waalbrug en de Oversteek te mijden om zo het effect op de bereikbaarheid van de stad te beperken. Voor het project SLIMspitsen hebben zich 5064 deelnemers aangemeld, 3382 deelnemers hebben effectief bijgedragen aan het aantal van 218.572 spitsmijdingen en is de doelstelling van gemiddeld 2500-3000 per week gedurende de projectperiode gerealiseerd. Daarmee is de verkeershinder relatief beperkt gebleven. Daarbij heeft corona vanaf maart 2020 gezorgd voor een verdere beperking van verkeershinder. Inmiddels zijn alle rijstroken voor autoverkeer weer beschikbaar. Na Q1 2021 zal ook het vrachtautoverbod worden opgeheven.
Aanpak Graafseweg
We hebben in 2019 onderzocht hoe we in aansluiting op het mobiliteitsbeleid de verkeersruimte anders kunnen indelen op de Graafseweg om de leefbaarheid, veiligheid en bereikbaarheid te verbeteren. Met een motie heeft de gemeenteraad gevraagd om aanvullend enkele ontwerpvarianten in beeld te brengen voor het wegvak Rozenstraat – Wolfskuilseweg. In juli 2020 heeft de raad besloten dat het wegvak Rozenstraat – Wolfskuilseweg wordt uitgevoerd met 2x1 rijstroken plus een busbaan stad inwaarts. In de begroting is voor het gehele traject geld gereserveerd. Vanaf het najaar zijn we samen met de bewoners de ontwerpen aan het uitwerken. De voorbereidingen voor de aanbesteding zijn gestart. Het werk wordt gefaseerd uitgevoerd, tussen Q2 en Q4 2021.
Stimuleren duurzame mobiliteit
Slim en Schoon Onderweg en Uitvoeringsprogramma Luchtkwaliteit
Afgelopen jaar hebben wij in verschillende projecten gewerkt aan duurzamer vervoer. Lokaal, maar ook binnen de regionale samenwerking van Slim en Schoon Onderweg. Om onze doelstellingen voor luchtkwaliteit te kunnen behalen, is het uitvoeringsprogramma luchtkwaliteit opgesteld, waar de invoering van Zero Emissie Zones onderdeel van uitmaakt. We hebben de invoering van de Zero Emissie Zones voorbereid. Er zijn 10 e-hubs met elektrisch deelvervoer in Nijmegen gerealiseerd. De ervaringen uit deze e-hubs, nemen we mee in het opstellen van ons programma op deelmobiliteit dat in 2021 afgemaakt wordt. De voorbereidingen voor het opstellen van dit programma zijn getroffen. In de eerste helft van 2021 wordt het programma vastgesteld.
Nijmegen doet mee aan een gezamenlijke aanbesteding van laadpalen voor elektrische auto’s. Op basis van concrete aanvragen hebben wij nieuwe laadpalen bijgeplaatst. Ook hebben we de voorbereidingen getroffen om een programma op laadinfrastructuur op te stellen. In de eerste helft van 2021 wordt dit programma opgesteld.
Om de milieuhinder van bromfietsen en snorfietsen te beperken, hebben we een subsidieregeling voor de sloop en oude brommers en snorfietsen ontwikkeld en op 1 december open gesteld. Hier wordt goed gebruik van gemaakt.
Campus Heyendaal
We zijn in goed overleg met onze partners op campus Heyendaal over een groene en autoluwe campus. Met de Hogeschool Arnhem Nijmegen, de Radboud Universiteit, het ROC, een aantal overheden, de OV-aanbieders, de studentenvakbond en het Radboud UMC zijn we al jarenlang in goed overleg. De afgelopen jaren hebben we grote verbeteringen gerealiseerd door slimmer na te denken over het gebruik van de infrastructuur dan over de infrastructuur an sich. In de tweede helft van 2020 is met de campuspartners een ambitieprogramma gemaakt. In het eerste kwartaal van 2021 gaan we hier verder over in gesprek met de omringende wijken en andere stakeholders.
Logistieke hubs
Samen met het Kennis DC Logistiek van de HAN hebben we de Denktank Stadslogistiek Nijmegen opgericht. Hiermee gaan we met een groot aantal logistieke dienstverleners aan de slag om te komen tot een netwerk van logistieke hubs waar vandaan goederen gebundeld naar de eindbestemming gebracht kunnen worden. Er zijn vier werkgroepen: particuliere pakketten, MKB, facilitaire stromen en rol van de gemeente. Deze werkgroepen leveren in 2021 hun resultaat op, waarna we stapsgewijs toewerken naar het intensiveren van de hubs. Als gemeente willen we dat onze leveranciers ook gebruik maken van een goederenhub.
Werkgeversaanpak
Vanuit de regio Arnhem Nijmegen werkt de Mobiliteitsmakelaar aan de werkgeversaanpak. Hij helpt werkgevers bij het verduurzamen van de mobiliteit van hun medewerkers, door middel van onderzoek (postcodeanalyses, enquêtes), advies over subsidies en probeeracties (zoals ebike-probeeractie, samenrijden bevorderen, OV-acties). In 2020 is een aantal van deze acties uitgevoerd, zoals op de campus Heijendaal, Novio Tech Campus, Industriegebied Nijmegen Zuid en enkele losse grotere werkgevers. Ook is – in samenwerking met Groen, Gezond en In Beweging – een beweeg challenge gedaan bij Nijmeegse werkgevers, waar 1.000 deelnemers 110.000 kilometer hebben gefietst en gewandeld voor een goed doel.
De fiets
Het gebruik van de fiets is in 2020 ongeveer gelijk gebleven t.o.v. 2019. Dit is in zekere zin opvallend, omdat veel mensen afgelopen jaar vanwege corona thuis moesten werken en onderwijs kregen. Dus ondanks het corona-effect kan gesteld worden dat het beleid van de afgelopen jaren om de fiets te stimuleren effect heeft gehad.
In 2020 zijn de fietsprojecten St.Annastraat, Schependomlaan – Korte Bredestraat en Ubbergseweg afgerond. Ook zijn de fietspaden rondom de Waalbrug verbeterd. Verder zijn wij met voorbereidingen begonnen voor de herinrichting van een deel van de Heyendaalseweg. Met deze projecten willen we het comfort en de veiligheid voor fietsers verbeteren, waardoor de toenemende hoeveelheid fietsverkeer beter kan worden gefaciliteerd.
Het openbaar vervoer
Als gevolg van corona is het aantal reizigerskilometers met de bus fors gedaald; in de Regio Arnhem Nijmegen met 46%. Lijn 1 naar Malden, lijn 7 naar het Afrika Museum en lijn 125 naar de P&R Noord zijn als gevolg hiervan tijdelijk opgeheven.
Afgelopen jaar zijn verbetering voor het buslijnennet doorgevoerd. Voor de bediening van de wijk Aldenhof is een oplossing gevonden, deze wordt nu twee keer per uur bediend door lijn 331. Nu de rijstroken op de Waalbrug weer beschikbaar zijn, worden de bussen over de Waalkade en de Singels verdeeld. Daardoor is de druk van bussen op de Waalkade afgenomen. Zowel bushaltes op de Griftdijk als op de Singels zijn verbeterd, zodat bussen hier goed kunnen halteren en reizigers kunnen wachten.
In 2019 hebben wij samen met de provincie Gelderland en de Regio Arnhem Nijmegen een eerste set aan potentiële hoogwaardige openbaar vervoer lijn (HOV-lijnen) verkend, richting Druten, Arnhem, Heyendaal en Dukenburg. Dit heeft een vervolg gekregen in 2020, waarbij een tweede set aan lijnen is verkend, richting Beuningen, Groesbeek, Kleef, Gennep en Uden. Tevens hebben wij samen met de provincie Gelderland en de Regio Arnhem Nijmegen verkend welke mogelijkheden er zijn voor een vraagafhankelijk openbaar vervoersysteem, waarbij gekeken is naar een mogelijke combinatie met WMO-vervoer. Ook is in 2020 het goedkope busabonnement voor ouderen omgezet naar een busvoordeelabonnement voor inwoners met een laag inkomen.
Verbeteren verkeersveiligheid
Landelijk staat verkeersveiligheid op de agenda. Na een jarenlange afname van verkeersongevallen is er de afgelopen jaren weer een toename te zien. Het rijk steekt daarom meer geld en energie in het terugdringen van deze ongevallen. Provincies en gemeenten zijn gevraagd een risicoanalyse uit te voeren om plekken met verhoogd risico in kaart te brengen. Dat hebben wij ook gedaan. Uit deze analyse blijkt dat het op verkeersveiligheidsgebied vrij goed gaat in Nijmegen. We zien (nog) geen stijging van het aantal ongevallen en zelfs een licht afnemende trend. Desalniettemin gaan we de analyse gebruiken voor een uitvoeringsprogramma verkeersveiligheid die op hoofdlijn al gedeeld is met de raad. Daarnaast proberen we op een slimme manier onze stad veiliger te maken. Door bijvoorbeeld – op het moment dat er toch wegwerkzaamheden plaatsvinden – goed af te wegen wat wij vanuit het gebied van onder andere verkeersveiligheid eigenlijk verstandig achten.
Een aantal voorbeelden van activiteiten die wij in het kader van verkeersveiligheid hebben uitgevoerd:
- In 2020 zijn de Waalkade (oost) en de Vossenpelssestraat (zuid) afgeschaald van 50 naar 30 km/u. Op de kruispunten tussen Energieweg en Wolfskuilseweg / Kanaalstraat zijn de kruisende fietspaden aangepast. Bij verschillende onderhoudswerkzaamheden in woonwijken en rondom scholen zijn extra snelheidsremmende maatregelen aangebracht.
- We hebben in regionaal verband deelgenomen aan verschillende verkeerseducatieprojecten en verkeersveiligheidscampagnes.
- We hebben een aanvraag gedaan voor een rijkssubsidie om diverse verkeersveiligheidsmaatregelen te kunnen realiseren. Deze is eind 2020 gehonoreerd. Uitvoering vindt plaats in 2021.
Parkeren
Parkeernota ‘Parkeren in Nijmegen 2020-2030”
Om de woningbouwambities van de stad te realiseren, was een nieuwe parkeernota nodig. De ontwikkelingen in het Waalfront, Hof van Holland en het stationsgebied zouden niet (betaalbaar) gerealiseerd kunnen worden onder het oude parkeerregime. We zijn daarom in 2019 gestart met een nieuwe parkeernota die aansluit bij het Ambitiedocument Nijmegen Goed op Weg. De parkeernota is in november 2020 door de gemeenteraad vastgesteld. De nota laat zien wat we als stad willen met parkeren tot 2030. Hiermee borduren wij voort op de huidige parkeervisie die heeft geleid tot hogere tevredenheid onder bezoekers en bewoners over parkeren en tarieven. De parkeernota is na een proces van schriftelijk inspraak in april en digitale inspraak in september met zeven digitale bijeenkomsten aan de gemeenteraad aangeboden. Honderden Nijmegenaren hebben meegedacht over de parkeernota “Parkeren in Nijmegen 2020-2021. Het resultaat is een uitgebreide parkeernota welke met vier amendementen door de gemeenteraad zelf nog op punten is aangescherpt.
Een aantrekkelijke leefomgeving
Aandacht voor de voetganger
We hebben in 2020 in lijn met onze mobiliteitsvisie besloten om specifieke aandacht te schenken aan de voetganger. Met een achttal grote gemeenten en andere partners nemen we deel aan de CityDeal ‘Ruimte voor lopen’ van het ministerie BZK. De CityDeal beoogt om samen te onderzoeken hoe de ideale voetgangersstad eruit moet zien en hoe we mensen kunnen verleiden tot lopen. Lopen is in de toekomstige stad een belangrijke en gezonde vorm van mobiliteit.
Schoon
In 2020 zijn er veel inspanningen gepleegd op de aanpak van het zwerfafval in samenwerking met onze inwoners, Dar, bedrijven, scholen en verenigingen. Samen met Dar en Rijkswaterstaat is een pilot gestart om het zwerfvuil op de Waalstranden te verminderen en is er veel aandacht geweest voor communicatie & voorlichting over afval & zwerfvuil. Ook de inzet van afvalcoaches blijkt hierin veelal een nuttig instrument en hebben we om die reden ook een meer structureel karakter te gegeven door deze als vast onderdeel in de overeenkomst met Dar op te nemen. Ook is de inzet van de assistent wijkvegers uitgebreid naar een aantal andere wijken. Er is er sprake van minder zwerfvuil in de wijk en zijn de reinigingsactiviteiten ook meer zichtbaar gemaakt. Hierdoor is de burgertevredenheid toegenomen en heeft deze inzet ook een positieve uitwerking gehad op het afvalgedrag in de wijk.
Wegen, straten, pleinen
In 2020 hebben we (groot) onderhoud gepleegd aan verschillende asfaltwegen in de stad. Op veel locaties is een nieuwe deklaag aangebracht. Het grootste onderhoudsproject was het vervangen van het geluidreducerende asfalt van de Prins Mauritssingel, stad inwaarts, tussen de gemeentegrens en het Keizer Augustusplein. Daarnaast is er groot onderhoud gepleegd aan de Couwenbergstraat, Muntweg, Staddijk, Griftdijk (deels), St. Annastraat (deels), Sophiaweg en van Rosenburgweg (i.c.m. werk provincie).
Ook is in diverse straten het onderhoud integraal aangepakt. Hierbij is het versleten asfalt vervangen door gebakken klinkers. waarbij gelijktijdig ook de riolering, het groen en/of de verlichting is vervangen. Het gaat om de Plutostraat, Perzikstraat, Kastanjelaan, Topaasstraat (deels), van Peltlaan (deels), Tijgerstraat (deels) en de Emmalaan. De meeste projecten zijn inmiddels voorbereid en starten binnenkort met de uitvoering.
Gladheid
Met ons beleid "Grip op Gladheid" regelen we de gladheidsbestrijding op de hoofdwegen en snel-fietspaden. We zorgen zo voor een goed bereikbare stad. We hebben in 2020 gebruik gemaakt van de infrarood-metingen die de koudste plekken in onze gemeente inzichtelijk maken, nieuwe meetstations op strategische locaties geplaatst en een effectiever, efficiënter routeplan opgesteld.
Corona
Impact van corona op de parkeerinkomsten
Corona heeft een grote impact gehad op de parkeerinkomsten. Tijdens de eerste golf bleven bezoekers weg uit het centrum. Na de eerste golf herstelde zich dat, ook omdat mensen (in onze beleving) liever met de auto naar het centrum gingen dan met het openbaar vervoer. In de tweede coronagolf trad hetzelfde effect op als in de eerste. Al met al realiseerden we hierdoor fors minder parkeeropbrengsten (22%). Het gaat om 22% minder inkomsten (3,845 mln minder tov begroot 17,632 mln).
Vanuit parkeren hebben we intensief meegedacht met centrumondernemers. Het dak van de Molenpoortgarage is geopend voor vergunninghouders, zodat parkeervakken op straat konden worden gebruikt voor 1,5meter-terrassen. Dit leverde ons kosten op, omdat wij deze garage ook moeten beheren.
De fietsparkeervoorzieningen aan de Bisschop Hamerstraat zijn versneld uitgebreid, waarmee we het eenvoudiger maakte om met de fiets naar het centrum te komen. In onze beheerde fietsenstalling onder Plein 1944 moesten we onze personele inzet verdubbelen om de 1,5 meter te borgen.
Gebruik van inzamelingcontainers
Als gevolg van corona was de druk op de openbare ruimte en de daarin aanwezige inzamelvoorzieningen groter dan in voorgaande jaren. Dit heeft met name in de eerste helft van het jaar nogal eens geleid tot overlopende verzamelcontainers zoals de glasbakken. Dar heeft daar uiteindelijk adequaat op ingespeeld door deze containers vaker te ledigen.