Onderwijs

Wat hebben we dit jaar bereikt

Wat hebben we dit jaar bereikt

We coördineren de noodopvang tijdens de lock-down
In de periode van 16 maart tot 11 mei waren de kinderopvang en de scholen geheel gesloten vanwege corona. Het voortgezet onderwijs en het mbo was tot de zomervakantie beperkt open gesteld en vanaf 16 december is een twee lock-down in werking getreden. Vanafde (plotselinge) bekendmaking van de lock-downs is nauw en intensief contact onderhouden met de kinderopvang en schoolbesturen om de noodopvang en communicatie te organiseren van kinderen met een ouder in een cruciaal beroep en kinderen in een kwetsbare situatie. De gemeente had hierin een regie- en een coördinerende rol.  In Nijmegen hebben ouders veelvuldig gebruik gemaakt van de noodopvang. Van de noodopvang in avond en nacht en in de weekenden (24/7) is niet veel gebruik van gemaakt. De meeste noodopvang is met gesloten beurzen georganiseerd door de kinderopvang (kinderdagverblijven, peuteropvang, gastouders en buitenschoolse opvang). In gevallen waar dit niet mogelijk was heeft de gemeente de extra kosten gecompenseerd uit de Covid-19-middelen die het Rijk beschikbaar heeft gesteld.

Met het onderwijs is veelvuldig contact geweest over het welzijn van de leerlingen én wat er nodig is op het gebied van extra onderwijsactiviteiten of andersoortige inzet. Dit heeft mede geleid tot de inzet van buurtsportcoaches vanuit het programma Sport. De scholen plegen zelf via landelijke regelingen extra inzet om achterstanden te voorkomen.
De scholen hebben nauw bijgehouden welke leerlingen buiten beeld waren tijdens de lock down in het voorjaar en december, zodat Bureau Leerplicht haar preventieve taken kon vervullen conform de RIVM-richtlijnen. Er kwamen minder meldingen binnen dan in andere jaren. Scholen worstelden soms echt met het melden van verzuim, omdat veel verzuim gerelateerd was aan corona, quarantainemaatregelen of de bereidheid om naar school te gaan. De school onderzocht vermoedens van ongeoorloofd verzuim voordat een melding werd gemaakt, meestal in overleg met de leerplichtambtenaar.  

De voorschoolse educatie is uitgebreid naar 16 uur
In het voorjaar is de nieuwe beleidsnotitie VVE-peuteropvang 2020-2022 vastgesteld. Het gaat hierbij om het voorschoolse educatie-aanbod en het aanbod op de vroegschool (de overgang naar groep 1 en 2 van het basisonderwijs). Op ruim 40 locaties verspreid over de stad krijgen peuters van 2 tot 4 jaar met een taal- en/of ontwikkelingsachterstand kwalitatief hoogwaardige voorschoolse educatie. Dit realiseren we samen met de aanbieders van VVE-peuteropvang. Met ingang is 1 augustus 2020 is het aanbod uitgebreid van 12 naar 16 uur per week. Door de inzet van de onderwijsachterstandsmiddelen ondersteunen wij deze peuteropvang om aan onze extra kwaliteitseisen te voldoen. Daarnaast stimuleren we ouders om peuters te laten deelnemen aan de VVE-peuteropvang. Ook ouders die niet aanmerking komen voor kinderopvangtoeslag, stellen we in staat om hun peuters te plaatsen. We bereiken ruim 90% van de VVE-peuters. Tevens ondersteunen we de 20 basisscholen met de hoogste achterstandscores zodat ze kleuters met taalachterstanden bij de overgang van de voorschool naar de vroegschool een extra aanbod kunnen geven.

Er zijn vijf nieuwe scholen in gebruik genomen
Vanaf 2020 zijn er nieuwe scholen in gebruik, te weten: Het Rijks aan de Goffertweg (renovatie en uitbreiding) in combinatie met de Jorismavo aan de Ploegstraat, Kindcentrum Toon in Neerbosch Oost, Kindcentrum de Boomgaard in Nijmegen Noord en eind december is de VMBO locatie van het Citadel College aan de Dijkstraat in Nijmegen Noord gereed gekomen.

De tolerantie voor seksuele diversiteit blijft mooi op peil in het voortgezet onderwijs
Via het Emovo-onderzoek meten we de acceptatie van verschillen in seksuele voorkeur en gender in het voortgezet onderwijs. Uit dat onderzoek blijkt dat de acceptatie in Nijmegen, zeker in vergelijking met andere gemeenten in het werkgebied van de GGD Gelderland-Zuid, op peil is gebleven en op onderdelen licht is gestegen. De scholen zijn hierin ondersteund door de stimulerende aanpak van SchoolsOUT. De scholensluiting heeft het werk van SchoolsOUT voor beperkingen gesteld, maar juist in de week van CominingOut (begin oktober) waren alle scholen weer open.

We boeken goede resultaten in de aanpak laaggeletterdheid
Met het formele aanbod binnen het regionaal programma laaggeletterdheid bereiken we elk jaar meer mensen. In 2020 had het ROC ruim 400 cursisten NT1 en NT2. De kwaliteit van het formele aanbod is gemonitord via een landelijke monitor. Hieruit blijkt dat er goede resultaten worden behaald. Op de onderwerpen taalbeheersing, een plek in de samenleving en arbeidsvaardigheden scoort het Nijmeegse aanbod hoger dan het landelijk gemiddelde.
De eerste stappen voor een infrastructuur rondom het signaleren en doorverwijzen van laaggeletterden zijn gezet.Het bereik is vergroot: met onze taaltrajecten hebben we zo’n 250 cursisten weten te bereiken, mede door onze grootscheepse campagne ‘Daar heb je recht op’ . Het aanbod is uitgebreid: ‘t Werkbedrijf en het ROC zijn gestart met het aanbieden van workshops ‘basisvaardigheden’ aan werkzoekenden en het taalaanbod ‘Voel je Goed’ is in samenwerking met de GGD uitgebreid met de wijken Lindenholt en Dukenburg. Het aantal organisaties dat actief laaggeletterdheid aanpakt is uitgebreid met grote bedrijven, waaronder de DAR.   

Het leerlingenvervoer is ondergebracht bij AVAN
Met ingang van het schooljaar 2020-2021 is het leerlingenvervoer overgaan naar AVAN. De opstart van een schooljaar met een nieuwe vervoerder én in dit geval ook een nieuwe manier van contractmanagement is op zichzelf al uitdagend, zo ook bij AVAN.  De uitdaging is versterkt door de corona maatregelen. Omdat het leerlingenvervoer pas recent in ondergebracht bij AVAN én in zo'n bijzonder schooljaar is gestart, is het te vroeg om een uitspraak te kunnen doen over de kwaliteit of ervaringen van ouders.  

We hebben de regionale aanpak voortijdig schoolverlaten vastgesteld
Jaarlijks verlaten ongeveer 500 jongeren in het Rijk van Nijmegen het onderwijs zonder een startkwalificatie. Voor de zomer is overeenstemming bereikt over het regionale vsv-programma 2021-2024. Gemeenten in het Rijk van Nijmegen en onderwijsbesturen hebben afgesproken om de komende jaren extra te investeren in een aantal samenhangende maatregelen: samenwerken op instroom en doorstroom, versterken zorgteams op school, tijdelijke opvangvoorzieningen en blijvend contact na onderwijs. Hiermee willen we bereiken dat zoveel mogelijk jongeren de arbeidsmarkt betreden met een diploma en dat zoveel mogelijk jongeren die voortijdig schoolverlaten duurzaam aan het werk of terug naar school gaan.

Diverse ontwikkelingen rondom kansengelijkheid en ondersteuning in het Nijmeegse onderwijs
- Data (scholen, kinderopvang, preventie, jeugdhulp) zijn gekoppeld waardoor er per wijk een ‘foto’ is voor 0-4 jaar en 4-12 jaar   
- De preventieve inzet van bureau leerplicht is gericht op minimale schooluitval en maximale ontplooiing van kinderen en jongeren. Om dit te bereiken werken we intensief samen met de ouders/verzorgers en leerling, het onderwijs, de jeugdhulpverlening en het regionaal Werkbedrijf.
- Binnen de Citydeal Kennismaken is inmiddels een stevige samenwerking neergezet tussen overheid en kennisinstellingen. Er lopen verschillende trajecten, zoals het onderzoek jeugd en kind, maar er is ook sprake van organisatorische verdieping. Door elkaar te leren kennen, ontwikkelen de betrokkenen een steeds beter begrip voor elkaars werkwijzen, belangen, en wederzijds toegevoegde waarde. Hiermee brengen we de kennisinstellingen nog dichter bij de Nijmeegse samenleving.
- Het ondersteuningsplan samenwerkingsverband Stromenland is vastgesteld, waarin wordt beschreven hoe het samenwerkingsverband samen met het onderwijs passend onderwijs voor elk kind in onze regio wil realiseren.
- De evaluatie gemengde scholenbeleid is gestart.
- Het initiatiefvoorstel ‘Meer kansengelijkheid in het Nijmeegse onderwijs’ heeft geleid tot vier moties op het gebied van huiswerkbegeleiding, gebruik van voor- en vroegschoolse educatie, ondersteuning van studenten die een kind hebben of verwachten én aandacht voor tegengaan van discriminatie.

Nieuwe onderwijshuisvestingaanvragen zijn in voorbereiding
De omgevingsvergunning van Kindcentrum de Verbinding in de Stelt Zuid is eind 2020 onherroepelijk geworden zodat de nieuwbouw van de school begin 2021 kan starten. Tot die tijd maakt de school gebruik van de tijdelijke huisvesting aan de Barbarastraat, die is in 2020 nog iets uitgebreid. Bovendien is er in 2020 gestart met gesprekken over huisvestingsaanvragen van twee niet doorgedecentraliseerde scholen en is er een haalbaarheidsonderzoek naar de tweede vestiging van de stadschool Meander gestart. Besluitvorming hierover wordt in 2021 verwacht.
In december is er samen met Helicon een locatiestudie gestart naar een nieuwe locatie voor Helicon in Nijmegen. In 2021 zal duidelijk worden wat de mogelijkheden zijn.

Corona

De coronacrisis had en heeft nog steeds een grote impact op het onderwijs. Scholen moesten overstappen naar online onderwijs, schoolexamens en toetsen gingen niet door of in aangepaste vorm, noodopvang moest geregeld worden en er waren veel minder stageplekken beschikbaar. Er zijn zorgen over kwetsbare leerlingen, over motivatieproblemen en de kwaliteit van het onderwijs naarmate de maatregelen voortduren. Tegelijkertijd zien we zowel bij jongeren als bij docenten ook veel flexibiliteit en veerkracht en constateren we dat er in korte tijd flinke onderwijsvernieuwingen zijn doorgevoerd.

Lasten

x 1 miljoen
Begroot € 34
Gerealiseerd € 33
Afwijking € 1
Deze pagina is gebouwd op 04/20/2021 08:09:01 met de export van 04/19/2021 13:42:57