Voorbereidingen Tweede Kamerverkiezingen 2021 in volle gang
We nemen integrale en weloverwogen besluiten over de ontwikkeling van onze stad. We streven daarbij naar de maximaal haalbare openheid, transparantie en betrokkenheid. Net als bij andere verkiezingen zoeken wij de samenwerking met vele vrijwilligers uit de stad. Door de coronacrisis ligt de focus nu op het coronaproof organiseren van de verkiezingen. We hebben onderzoek gedaan hoe Nijmegenaren veilig kunnen stemmen in de 1,5 metersamenleving, welke alternatieven er zijn voor zorgcentra en scholen die normaal gesproken als stemlocatie fungeren en naar eventuele mobiele stembureaus voor kwetsbare ouderen. Ook hebben we onderzoek gedaan naar de toegankelijkheid van de stemlocaties voor onder andere slechtzienden en slechthorenden.
We maakten onze diensten toegankelijker voor de Nijmegenaar
We kozen bewust onze communicatiekanalen voor ons contact met bedrijven en inwoners. De manier waarop we communiceren is immers ons visitekaartje. Meer dan 80% van de inwoners geeft aan graag meer diensten digitaal af te willen nemen. De coronacrisis zorgde in 2020 voor een nog grotere wens om onze diensten meer digitaal toegankelijk te maken voor de Nijmegenaar. Dit resulteerde in de versnelde digitalisering van onze dienstverlening. We zorgden voor extra digitaal aanbod zoals digitale aangifte van geboorte en vereenvoudiging van overlijdensaangifte. Daarnaast zorgden we er natuurlijk ook voor dat de Nijmegenaar in de Stadswinkel, bij het Steunpunt, maar ook via het gemeentelijk telefoonnummer 14024 professioneel, persoonlijk en passend werd geholpen.
Ook is samen met de stad gewerkt aan de pilot ID-bellen met behulp van de identificatietool IRMA, waardoor de Nijmegenaar zich op een veilige manier telefonisch kan identificeren. In deze samenwerking met de gemeente Arnhem en de Drechtsteden is onderzoek gedaan naar identificatie in telefoongesprekken en de toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid van digitale dienstverlening voor mensen die minder (digi)taalvaardig zijn.
Dat de Nijmegenaar op een gebruiksvriendelijke, toegankelijke manier gebruik kan maken van digitale diensten is belangrijk. Om die reden is gestart met de aanbesteding van een nieuwe applicatie voor de afdeling burgerzaken. Met die aanbesteding gaan wij onze dienstverlening slimmer, passender en persoonlijker maken voor de Nijmegenaar.
We zijn klantgerichter gaan denken en handelen
We willen als gemeente de belevingswereld van de inwoners centraal stellen. Dit vraagt om hen ook te betrekken bij het vormgeven van onze dienstverleningsprocessen. In 2020 hebben wij verder gewerkt aan het centraal zetten van de Nijmegenaar in onze dienstverlening. Zo zijn wij verder gegaan met het doorlopen van klantreizen, het afnemen van online metingen en klanttevredenheidsonderzoeken. Op deze manier proberen wij ons nog beter te verplaatsen en te verdiepen in de behoeften van de Nijmegenaar. Ook zijn we begonnen met het verkennen van een omnichannel strategie. Bij deze strategie richt de organisatie zich niet langer op het managen van elk dienstverleningskanaal afzonderlijk, maar verschuift het accent naar het samenspel van alle kanalen. Op deze manier dragen we bij aan een persoonlijke, eenvoudige en toegankelijke dienstverlening, waarbij gegevens veilig zijn en de privacy gewaarborgd is.
We werkten samen met de stad aan participatie en actief burgerschap
Om invulling te geven aan het initiatiefvoorstel van de gemeenteraad over participatie en actief burgerschap, hebben we in samenspraak met gemeenteraad en college gewerkt aan het ontwikkelen van een stappenplan en het inrichten van een participatieproces. Ook zijn we in gesprek gegaan met verschillende partijen uit de stad over actief burgerschap en het centraal zetten van de leefomgeving.
We beschikken over een actuele Referendumverordening
We gaven invulling aan het initiatiefvoorstel van de gemeenteraad. Daardoor beschikken wij weer over een actuele Referendumverordening die voldoet aan de Algemene verordening gegevensbescherming en nauw is aangesloten bij de modelverordening van de VNG. Naast de bestaande papieren wijze is een digitale mogelijkheid voor ondersteuningsverklaringen toegevoegd.
We werkten aan de ontwikkeling en wendbaarheid van onze organisatie
We ontwikkelden onze organisatie door naar een wendbare netwerkorganisatie, die mee kan bewegen met de ontwikkelingen waar we als overheid op in willen en moeten spelen. Als goede werkgever is het belangrijk om een duidelijke koers uit te zetten en deze continu aan te passen aan de veranderende omgeving. De coronacrisis heeft ons daarnaast gedwongen om op afstand te werken. Dit vraagt om wendbaarheid van medewerkers en van onze systemen. We willen een wendbare netwerkorganisatie zijn dat werkt als één organisatie. Dit betekent dat we ook scherp moeten kijken waar we nu staan en waar de urgentie de komende periode zit. Daarom is in 2020 het actieprogramma ‘naar een mooie organisatie’ aangescherpt. De focus is gelegd op opgavegericht werken en beter prioriteren, uitdagingen vaker multidisciplinair aanpakken met de juiste personen op de juiste klus waarbij we vanuit leiderschap meer daadkracht en snelheid tonen. Ook wordt prioriteit gegeven aan het verder digitaliseren van ondersteunende processen.
We breidden de dashboards voor datagestuurd werken uit
Via het vergroten van de inzet op datasturing ondersteunen we de organisatie in haar doorontwikkeling. Door verregaande digitalisering beschikken we over steeds meer data die we effectief willen benutten. Dat doen we op een veilige en verantwoorde manier. Er zijn in 2020 verschillende dashboards opgeleverd die het datagestuurd werken ondersteunen. Denk hierbij aan dashboards voor bedrijfsvoering, drukte dashboards over de binnenstad ten behoeve van corona en dashboards voor zorg en toezicht. We leidden medewerkers op ter verbetering van het gebruik van de dashboards en gaven medewerkers met de juiste competenties de ruimte om zich hier verder in te ontwikkelen.
We werkten aan onze informatieveiligheid en privacy
Als betrouwbare overheidsorganisatie hebben we doorgewerkt aan de verbetering van ons programma rond informatieveiligheid en privacy. Daarbij zorgden de inbraak bij de Universiteit Maastricht en Citrix crisis er in 2020 voor, dat wij ons meer bewust werden van de kwetsbaarheden rond IT. We hebben samen met iRvN belangrijke stappen gezet die de veiligheid van onze systemen en processen verhogen en die ons reactievermogen zullen verbeteren. We hebben een actieprogramma gestart om de risico’s op cybercriminaliteit te monitoren en zullen voortdurend alert zijn op aanvullende maatregelen die we kunnen nemen om extra beveiliging te verbeteren. Daarnaast hebben we alle medewerkers een wachtwoord manager gegeven, waarmee medewerkers worden geholpen goed om te gaan met hun wachtwoorden. Ook blijven we actief met acties in het kader van bewustwording op deze thema’s.
Op het gebied van privacy hebben we ook veel bereikt in 2020. Zo is het proces van afhandeling klachten rondom privacy ondergebracht in het algemeen gemeentelijke klachten proces waarbij coördinatoren dit proces bewaken. Ook is dit jaar de route vastgesteld hoe elke afdeling de komende jaren verder privacy-proof kan worden gemaakt.
Om in control te zijn op domein van privacy moet er een aantal verplichte maatregelen worden genomen. In 2020 is onderzocht hoe we dit kunnen checken en welke stappen we hier voor moeten zetten.
Tot slot is in 2020 ingezet op verbeteracties om tot verdere bewustwording te komen. Dit blijft een terugkerend thema komende jaren.
We willen een moderne overheid zijn met goed toegerust personeel, en daar horen ook moderne ICT-producten bij. Al in 2019 hebben we gekozen om over te stappen op persoonlijke laptops voor alle medewerkers om hiermee de wendbaarheid van onze organisatie te vergroten. Alle medewerkers hebben inmiddels versneld een persoonlijke laptop ontvangen en de werkplekken zijn ingericht om deze erop aan te sluiten. Dit heeft er mede voor gezorgd dat we al gedurende de eerste golf van corona direct vanuit huis konden gaan werken. Daarnaast zijn alle medewerkers voorzien van een telefoon.
We participeerden in het landelijke vernieuwingsprogramma ‘Samen Organiseren’
In het kader van Samen Organiseren hebben we met veel partners in het land gewerkt aan de eerste dienstverlenende producten. Vaak moet daarvoor eerst de technische infrastructuur opgebouwd worden. Zo is begonnen met een proef voor het digitaal Huishoudboekje voor armoedebestrijding.
We vormden de gemeenschappelijke regeling Regio Arnhem – Nijmegen
Wij staan voor kwalitatief goed bestuur van de gemeente Nijmegen. We nemen integrale en weloverwogen besluiten over de ontwikkeling van onze stad. Waar nodig werken we samen met gemeenten in de regio. Om de regionale samenwerking op het gebied van de vijf grote lokale en regionale opgaven verder te versterken, hebben we in 2020 samen met de gemeente Arnhem en de overige gemeenten in onze regio’s intensief gewerkt aan de vorming van een gemeenschappelijke regeling. Dit heeft geresulteerd in de oprichting van de Gemeenschappelijke regeling Regio Arnhem – Nijmegen per 1 januari 2021. De belangrijkste opgaven van deze versterkte regionale samenwerking zijn: Groene groeiregio, Productieve regio, Verbonden regio, Circulaire regio en Ontspannen regio.
Corona
Voor het programma bestuur en organisatie was 2020 een speciaal jaar waarin een beroep gedaan is op de wendbaarheid van onze organisatie omdat corona een groot deel van onze agenda bepaalde. De organisatie maakte een transformatie door naar het (digitaal) werken op afstand.
We bleken als collega’s erg wendbaar en flexibel te zijn. We hebben snel een multidisciplinair actiecentrum ingericht. We leverden extra inzet op het gebied van crisiscommunicatie en voor de juristenpoule van de crisisorganisatie van de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (VRGZ). Ook is onderzoekscapaciteit ingezet voor de monitoring van de coronacrisis. Veel fysieke evenementen en bijeenkomsten gingen niet door (bevrijdingsherdenking, 4daagse, Democratiefestival, week tegen de cybercrime). Sommige evenementen kregen een online invulling, anderen worden alweer voorbereid voor 2021. Dat anders invullen, geldt ook voor bewoners en participatiebijeenkomsten. Behandelingen van bezwaren en klachten konden door de invoering van online of telefonische hoorzittingen toch doorgaan.
We hebben er voor gekozen om in onze dienstverlening zo veel mogelijk mee te bewegen met de behoefte van de Nijmegenaren. Verschillende producten worden daarom nu ook digitaal aangeboden, zoals het doen van een geboorteaangifte. De coronacrisis heeft er voor gezorgd dat minder Nijmegenaren gebruik hebben gemaakt van onze diensten. We verwachten dat er een inhaalslag komt na de coronacrisis.
Door de crisis hebben we ook al onze dienstpanden coronaproof in moeten richten. Werkplekken en vergaderruimtes zijn aangepast zodat medewerkers veilig kunnen werken. Daarnaast zijn er desinfectiemiddelen aangeschaft en ter beschikking gesteld aan medewerkers en bezoekers. Bij alle publieksbalies zijn plexiglazenschermen geplaatst ter afscherming van de baliemedewerkers. Tot slot hebben we er voor gezorgd dat medewerkers de benodigde kantoorfaciliteiten konden lenen om thuis te gebruiken, zoals een bureaustoel of een beeldscherm.