Onderstaand wordt een toelichting gegeven op de afwijking tussen de realisatie en de dynamische begroting.
bedragen x € 1 mln | ||||||
Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg | Begroting 2020 primitief | Begroting 2020 na wijziging | Rekening 2020 | Verschil | ||
Lasten | ||||||
6.1 Samenkracht en burgerparticipati | 36,0 | 37,7 | 37,9 | -0,2 | N | |
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 8,3 | 7,2 | 7,5 | -0,3 | N | |
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | 38,7 | 40,5 | 40,0 | 0,5 | V | |
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | 28,4 | 28,0 | 34,6 | -6,6 | N | |
6.81 Geëscaleerde zorg18+ | 86,1 | 93,1 | 77,8 | 15,3 | V | |
6.82 Geëscaleerde zorg18- | 20,7 | 21,7 | 23,6 | -1,9 | N | |
7.1 Volksgezondheid | 8,6 | 8,5 | 8,3 | 0,2 | V | |
6.2 Wijkteams | 9,4 | 9,4 | 9,3 | 0,1 | V | |
236,1 | 246,1 | 239,0 | 7,1 | V | ||
Baten | ||||||
6.1 Samenkracht en burgerparticipati | 4,6 | 4,9 | 4,4 | 0,4 | N | |
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 1,4 | 0,2 | 0,5 | -0,3 | V | |
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | 0,2 | 1,4 | 2,0 | -0,6 | V | |
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | V | |
6.81 Geëscaleerde zorg18+ | 3,4 | 3,8 | 4,1 | -0,2 | V | |
6.82 Geëscaleerde zorg18- | 0,0 | 0,9 | 1,3 | -0,4 | V | |
7.1 Volksgezondheid | 0,1 | 0,1 | 0,2 | -0,1 | V | |
6.2 Wijkteams | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | V | |
9,7 | 11,4 | 12,6 | -1,2 | V | ||
Totaal per programma | 226,4 | 234,8 | 226,4 | 8,4 | V | |
Verschil = Begroting na wijziging -/- Rekening (V=voordeel; N=nadeel) |
Aan het programma Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg geven we per saldo € 226,4 miljoen uit. Het grootste deel hiervan gaat naar:
- geëscaleerde zorg 18+ (maatschappelijke opvang, vrouwenopvang/huiselijk geweld en Wmo Beschermd wonen)
- maatwerkdienstverlening 18+ (Wmo begeleiding en dagbesteding, huishoudelijke hulp en schuldhulpverlening)
- maatwerkdienstverlening 18- (ambulante trajecten en dagbesteding Jeugd, PGB Jeugd).
Ten opzichte van de dynamische begroting, is er € 8,4 miljoen (3,6%) minder uitgegeven.
Het betreft vooralsnog een voorlopig resultaat. Zorgaanbieders op de domeinen Wmo en Jeugd hebben de zorgdeclaraties nog niet volledig ingediend en moeten tevens hun productie over het jaar 2020 nog verantwoorden. Ook de PGB uitgaven zijn nog niet definitief; PGB-budgethouders kunnen de komende maanden nog declaraties indienen ten laste van 2020.
Het resultaat lichten we hieronder per taakveld kort toe.
Taakveld Samenkracht en Burgerparticipatie
Welzijn
Het onderdeel Welzijn heeft aan de lastenkant voordeel van bijna € 0,1 miljoen vanwege lagere uitgaven door corona (minder subsidietoekenningen, lagere overige kosten).
Het onderdeel Welzijn heeft aan de batenkant een voordeel van € 0,15 miljoen en dit wordt grotendeels veroorzaakt door terugvordering van Eigen Vermogen van enkele gesubsidieerde instellingen die opgeheven /gestopt zijn.
Corona
Er zijn ook extra kosten in het kader van Corona gemaakt en deze bedragen € 125.000. Dit zijn vnl. kosten voor uitbreiding van groepen in de dagbesteding voor ouderen (vanwege de 1,5 meter) en extra reiskosten voor de dagbesteding ouderen. Deze kosten zijn volledig gecompenseerd door de bijdrage van het rijk voor inhaalzorg WMO 2015.
Diversiteit
Het onderdeel diversiteit aan de lastenkant een voordeel van bijna € 0,1 miljoen vnl. veroorzaakt doordat er minder subsidies aangevraagd zijn vanwege corona.
Aan de batenkant treedt geen verschil op.
Corona
Er zijn wat diversiteit betreft geen extra kosten in het kader van corona gemaakt.
Jeugd (Zorgstructuur Onderwijs)
Het onderdeel Zorgstructuur Onderwijs heeft aan de lastenkant een nadeel van bijna € 0,2 miljoen door een taakstelling uit het Interventieplan die niet volledig gerealiseerd is. Aan de batenkant treedt nauwelijks verschil op.
Corona
In het kader van corona zijn voor jongerenactiviteiten en vrijwilligersorganisaties kosten gemaakt en deze bedragen € 67.000. Deze kosten zijn gecompenseerd door het rijk.
Onderwijs (Kinderopvang)
Corona
Het onderdeel Onderwijs heeft aan de batenkant een voordeel van € 0,2 miljoen vanwege lagere kosten voor toezicht op kinderopvang.
Wijkaccommodaties
Het onderdeel Wijkaccommodaties heeft aan de lastenkant een nadeel van € 0,4 miljoen door herverdeling van het meerjarenonderhoud programma (€ 0,4 miljoen hogere kosten), een voordeel van € 0,2 miljoen op inkoop kosten horeca, door sluiting accommodaties en een nadeel van € 0,2 miljoen op energie en schoonmaak.
Corona
Aan de batenkant is sprake van een nadeel van € 0,7 miljoen door lagere huuropbrengsten i.v.m. corona (€ 0,2 miljoen) en lagere opbrengsten uit horeca (€ 0,5 miljoen).
Taakveld Wijkteams
Aan de lastenkant hebben we, mede veroorzaakt door corona, niet het volledig beschikbare subsidiebudget uitgegeven waardoor er een voordeel van € 0,1 miljoen.
Aan de batenkant zijn er nauwelijks verschillen.
Corona
Er zijn wat taakveld Wijkteams betreft geen extra kosten in het kader van corona gemaakt.
Taakvelden Maatwerkvoorzieningen en Maatwerkdienstverlening 18+ (Wmo 2015)
Deze onderdelen betreffen het beleidsonderdeel Wmo en schuldhulpverlening. Deze taakvelden omvatten de materiële voorzieningen aan personen met een fysieke beperking, de dienstverlening aan individuele cliënten met een beperking (fysiek/psychisch) die zelfstandig wonen en die ondersteuning behoeven, en schuldhulpverlening.
Op het taakveld Maatwerkvoorzieningen komen we in 2020 uit met het budget. Er is wel een tekort op de lastenkant door overschrijding van € 0,1 miljoen op uitvoeringskosten, maar dit tekort wordt gecompenseerd met het voordeel aan de batenkant als gevolg van een hogere CAK ontvangst eigen bijdragen. Vanaf 2021 wordt er een structureel tekort verwacht op dit taakveld in verband met de sterk gestegen kostprijs per nieuw hulpmiddel.
Het taakveld Maatwerkdienstverlening 18+ laat per saldo een voordelig resultaat zien van € 1,1 miljoen. Aan de lastenkant is er een voordeel gerealiseerd van € 0,5 miljoen. Dit voordeel wordt voornamelijk verklaard door een voordelig resultaat op de huishoudelijke hulp van € 0,9 miljoen (inclusief een voordeel van € 0,3 miljoen op het PGB-budget), maar daarentegen een nadelig resultaat op ‘ambulante trajecten’ (begeleiding) van € 1,0 miljoen (inclusief een voordeel van € 0,1 miljoen op het PGB-budget) . Op de (arbeidsmatige) dagbesteding is een voordeel gerealiseerd van € 0,2 miljoen. Aan schuldhulpverlening is tevens minder uitgegeven; dit levert een voordelig resultaat op van € 0,1 miljoen. Tenslotte is er een voordelig resultaat geboekt van € 0,3 miljoen op de toegerekende ambtelijke uitvoeringskosten.
Aan de batenkant is er een voordeel gerealiseerd van € 0,6 miljoen. Met name de ontvangsten van het CAK voor de eigen bijdragen van cliënten zijn hoger dan begroot onder andere door extra ontvangen eigen bijdragen over voorgaande jaren.
Corona
Als gevolg van corona is in 2020 aan leveranciers van huishoudelijke hulp en van ambulante trajecten respectievelijk € 0,1 miljoen en € 0,2 miljoen betaald ter dekking van gederfde omzet en meerkosten.
In de maanden april en mei is er als gevolg van een landelijke maatregel geen eigen bijdrage geïncasseerd. Vanuit het Rijk is hiervoor ruim € 0,3 miljoen compensatie ontvangen.
Taakveld Maatwerkdienstverlening 18- (Jeugd)
Onder dit taakveld vallen vormen van jeugdhulp die als individuele voorziening worden aangemerkt. Het betreft dan jeugdhulp zoals ambulante begeleiding en behandeling, jeugd-GGZ, persoonlijke verzorging en persoonsgebonden budgetten. Hiervoor is een budget beschikbaar van € 28,0 miljoen. In 2020 is € 34,6 miljoen uitgegeven, wat resulteert in een nadelig resultaat van afgerond € 6,6 miljoen. Dit nadeel heeft te maken met de nog steeds hoge kosten voor ambulante jeugdzorg. We zien wel een lagere uitnutting van het PGB-budget, dit levert een voordeel op € 0,3 miljoen.
Corona
De totale coronakosten op dit taakveld bedragen afgerond € 0,8 miljoen. Het betreft hier kosten die voortvloeien uit de Tijdelijke Compensatieregeling omzetdaling coronakosten.
Taakveld Geëscaleerde zorg 18- (Jeugd)
Tot dit taakveld behoren maatregelen gericht op de opvang en het verbeteren van de veiligheid van kinderen en jeugdigen 18- met inbegrip van maatwerk dienstverleningsmaatregelen voor jeugdigen die in de desbetreffende opvangvoorzieningen verblijven. Hiervoor is een budget beschikbaar van € 20,8 miljoen. In 2020 is € 22,3 miljoen uitgegeven , wat resulteert in een nadelig resultaat van € 1,5 miljoen. Aan de lastenkant is een nadeel gerealiseerd van € 1,5 miljoen. Dit nadeel is voor het belangrijkste deel toe te schrijven aan kosten die voortvloeien uit de regionale vereveningsafspraken over specialistische jeugdhulp (€ 1,0 miljoen), kosten in verband met de Tijdelijke Compensatieregeling omzetdaling Coronakosten (€ 0,3 miljoen) en Jeugdhulp met verblijf (€ 0,2 miljoen).
Aan de batenkant is een voordeel gerealiseerd van € 0,4 miljoen. De belangrijkste verklaring hiervoor is de afwikkeling van kosten over voorgaande jaren. Het betreft zorgkosten die wij hebben betaald voor andere gemeenten en die wij vergoed hebben gekregen. Op batenniveau is geen sprake van een financieel corona-effect.
Corona
Als gevolg van corona is op dit taakveld in 2020 afgerond € 0,3 miljoen betaald als gevolg van de Tijdelijke Compensatieregeling omzetdaling coronakosten.
Taakveld Geëscaleerde zorg 18+
Tot dit taakveld behoren onder andere de beleidsonderdelen maatschappelijke opvang, vrouwenopvang en huiselijke geweld en Wmo beschermd wonen. Nijmegen is voor deze taken centrumgemeente voor de regio’s Rijk van Nijmegen en Rivierenland. Voor de uitvoering van deze taken is een budget beschikbaar van € 89,2 miljoen. In 2020 is daarvan € 73,7 miljoen (83%) ingezet, wat resulteert in een voordelig resultaat van € 15,5 miljoen.
Aan de lastenkant is een voordeel gerealiseerd van € 15,3 miljoen. De voornaamste verklaringen voor deze afwijking zijn:
- Wmo beschermd wonen: op de geleverde zorg (Zorg in Natura en PGB) is minder uitgegeven dan gecontracteerd c.q. begroot. De totale zorgdeclaraties vanuit de zorgaanbieders zijn achtergebleven ten opzichte van hetgeen gecontracteerd is. We verwachten dat de totale zorgdeclaraties (ZIN) € 41,3 miljoen bedragen. Dit is lager dan het ‘gecontracteerde’ bedrag van € 46,0 miljoen. Met name de nieuw ontwikkelde beschermd thuis producten en overige extramurale producten blijven achter. Daarnaast blijft ook de uitnutting van het PGB budget achter ten opzichte van de begroting; dit levert een voordeel op van € 1,4 miljoen. Het voordeel op Wmo beschermd wonen wordt mede veroorzaakt door de ingezette transformatiekoers van de afgelopen jaren. De afgelopen jaren zijn er minder (dure) intramurale plekken ingekocht (afbouw) en wordt door de zorgaanbieders daarvoor in de plaats (goedkopere) extramurale zorg geleverd. Dit is in lijn met de transformatiedoelstellingen beschreven in het beleidsplan ‘samen dichtbij’. Vanaf 2018 hebben we –samen met de zorgaanbieders- ongeveer 150 plekken beschermd wonen weten af te bouwen. Een gemiddeld beschermd wonen plek kost € 57.000; dit levert op jaarbasis per saldo een resultaat op van € 8,6 miljoen.
Tevens is er geanticipeerd op de korting die is voorzien met betrekking op de invoering van het landelijke objectieve verdeelmodel. Deze zou aanvankelijk per 1 januari 2021 gestalte krijgen, maar is tot 1 januari 2023 uitgesteld.
- Vrouwenopvang/huiselijk geweld: met de septembercirculaire zijn er door het Rijk extra middelen toegekend voor ‘versterking Veilig thuis’ en ‘acute crisissituatie’. Deze extra structurele Rijksmiddelen ter hoogte van € 1,4 miljoen zijn in 2020 niet ingezet.
- Maatschappelijke opvang/Oggz en verslavingsbeleid: het resultaat op dit beleidsonderdeel valt ruim € 1 miljoen negatief uit. Het negatieve resultaat is voornamelijk veroorzaakt door Corona gerelateerde kosten ter hoogte van € 0,9 miljoen.
Aan de batenkant is een voordeel gerealiseerd van € 0,2 miljoen. De belangrijkste verklaring voor deze afwijking is de terugvordering van subsidies van voorgaande jaren. Bij de subsidievaststelling zijn enkele subsidies lager vastgesteld, waardoor er een terugvordering heeft plaatsgevonden.
Corona
De totale coronakosten op dit taakveld bedragen € 2,1 miljoen. Het betreft hier hoofdzakelijk gedeclareerde ‘meerkosten’ van zorgaanbieders voor maatschappelijke opvang en beschermd wonen. In dit bedrag zijn tevens de kosten voor de tijdelijke noodvoorziening voor daklozen bij de Jan Massinkhal opgenomen. In de voortgangsmonitor is voor de verwachte coronakosten een pm-post opgenomen.
Op batenniveau is er geen sprake van een financieel corona-effect.
Taakveld Volksgezondheid
Aan de lastenkant hebben we € 0,2 miljoen minder uitgegeven. De voornaamste oorzaak hiervan is dat eerder geclaimde middelen voor Veilig Thuis ( onderdeel van het uniforme deel van de GGD), in 2020 nog niet volledig nodig zijn. Daarnaast hebben we € 0,1 miljoen aan budget minder uitgegeven door het niet doorgaan van geplande activiteiten.
Aan de batenkant is er een voordeel van € 0,1 miljoen omdat we een hoger bedrag aan BTW terug konden vragen dan gebudgetteerd. Het betreft door de GGD betaalde BTW die wij als gemeente kunnen terugvorderen.
Corona-effecten:
Op dit taakveld zijn geen extra corona gerelateerde kosten gemaakt.
De uitgaven die de GGD gedaan heeft in het kader van Covid 19, worden rechtstreeks door het Rijk aan de GGD vergoed.